Loading...

UDSTYR

Det rette fodtøj til gangsport

08. august 2011 · Henning Rose

Går du gang/stavgang/vandringer, er noget af det vigtigste udstyr dit fodtøj. Få gode tips her til at finde de rigtige sko, der holder dig godt gående i lang tid.

Ved lang tids belastning af fødderne (ture på over 10 km), og specielt på en varm sommerdag, vil fødderne vokse. Fødderne kan nemt vokse fra 1 til 1½ nr., og det stiller helt specielle krav til fodtøjet. Det er derfor vigtigt, at skoen købes mindst 1 nr. større end sædvanligt. Hvor meget fødderne vokser er meget individuelt, og variere fra person til person, så det er en god ide at lave en test på sine fødder om, hvor meget de vokser. Når du ved det, kan du vælge det rigtige fodtøj.

Her er nogle gode tommelfingerregler ved valg af fodtøj:

  1. Vælg en sko der sidder tilpas tæt om bagfoden.
  2. Skoen skal have en frigang fra tåen og til skospidsen på ½ til 1 cm. Tæerne må aldrig kunne røre skospidsen, det kan hurtigt give blå negle (blodvabler under neglen).
  3. Skoen skal være så bred, at selv om foden vokser, må den ikke hindre fodens/tæernes naturlige bevægelse.
  4. Køb ikke fodtøjet dagen før det skal bruges. Det er fornuftigt altid at foretage et par prøveture. Skoen kunne jo fx gnave i hælen, og det er rart, at vide på forhånd.
  5. Har du svage ankler, skal du nok vælge en kortskaftet vandrestøvle.
  6. Bruger du indlæg, skal du sørge for, at der er plads i skoen til dette.
  7. Det kan anbefales, at vælge en vandtæt sko/støvle, så du altid har tørre fødder. Skal du gå med våde fødder en hel dag bliver dine fødder ødelagt, og de er meget sårbare og får hurtigt vabler.
  8. Køber du sko af læder, vil det være en fordel også at købe noget til at behandle skoen med. De holder meget længere ved en effektiv behandling.
  9. Husk også at købe en god sok i en længde der passer til fodtøjet.

 

 

Hvilken sko skal jeg vælge?

 

Kondisko:
Til normal gang og stavgang kan en kondisko være et rigtig godt valg. Det er vigtigt, at skoen sidder og støtter korrekt. Sålen skal helst være lidt stiv og tyk, så underlaget ikke kan mærkes gennem sålen. En sko med lidt svangstøtte vil være at foretrække. Såfremt terrænet er godt, kan lange ture på op til 40-50 km nemt foretages, dog skal man ikke bære på mere end en mindre turrygsæk/bæltetaske.

Fordelen ved kondisko er, at den er let, har udluftning på oversiden, har ofte stødabsorberende hæl og er normalt billig i indkøb. Der kan også fås kondisko i gode kvaliteter, der er meget dyre.

Ulempen er, at de ikke er vandtætte. En enkelt byge eller vådt græs giveren hurtigt våde fødder. I visse forretninger kan der købes et overtræk til forfoden.


Eksempel på en kondisko

 Kondisko _123x 85

 

Vandresko:
Et bedre stabilt fortøj er en vandresko. En vandresko støtter foden bedre, har en stiv og tyk sål med et groft mønster. På grund af sålens beskaffenhed mærker man næsten ikke et ujævnt underlag. Vandresko er noget dyre ende kondisko, men holder formen bedre. Vandresko er mere robuste og støtter foden væsentlig mere. Skoene er ofte ortopædisk opbyggede. Skoene kan ofte fås i både dame- og herrestørrelser, og med varierende bredde på forfoden.

Der findes sko med nylonvæv og Goretex-membran på overside af skoen. De er dejlige lette, men ved megen brug er de ikke vandtætte mere.

Fordelene er, at de støtter bedre, er vandtætte (fx med Goretex-membran), men foden kan alligevel ånde. De har også en mere skridsikker sål. Oftest er de fremstillet af Læder/skind.

Ulempen er, at den er lidt tungere, og lidt dyrere end kondisko.

 

 Eksempel på en vandresko

 Vandresko

 

Vandrestøvler:

Skal der gås på stier med mange sten eller i sumpede områder, er en vandrestøvle langt at foretrække. Vandrestøvler fås i en kort og lang udgave. Normalt vil en kort vandrestøvle være ideel. Den støtter foden og især anklen. Går man på meget ujævnt terræn, er der stor fare for at vrikke om på foden, med en forvridning til følge. En vandrestøvle støtter anklen og modvirker denne form for skade. Vandrestøvler er vandtætte og med en god sål. Har man vandrestøvler på, kan man gå uhindret gennem al slags terræn. Skal man gå med oppakning fra 10-20 kg i vanskeligt terræn er en langskaftet vandrestøvle langt at foretrække.

Fordelene er, at de støtter både fod og ankel, er vandtætte (fx med Goretex-membran), men foden kan alligevel ånde. De har også en mere skridsikker sål. Du vil altid have varme og tørre fødder.

Ulempen er, at den er lidt tungere, og lidt dyrere end kondisko/vandresko.

 

 

Mange vandrer i de nordiske lande, Island, Færøerne, England, Skotland og Irland. Fælles for disse lande er, at stierne er små og til tider vanskelige. Samtidig kan der i disse områder være meget fugtigt, sumpet og regn. Tag derfor hensyn til disse betragtninger ved valg af fodtøj.

 

 Kort støvle Lang støvle

  Kortskaftet støvle         Langskaftet støvle

 

Tracking-sandaler:

Nogle få vælger at gå i sandaler. En god tracking-sandal kan sidde rigtig godt på foden, men den giver ikke megen støtte. Man skal ikke starte med at bruge sandaler, men når fødderne er blevet hærdet er der mulighed for at bruge sandaler med eller uden sokker. Mange kan gå fx Nijmegenmarchen på 4 x 40 km i sandaler uden problemer, og selv bjergvandringer kan foretages i sandaler, men husk, du skal kende dig selv og dine fødder før du forsøger.

Det rigtige fodtøj kan redde din ferie.

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design