Vandring i flot natur.

Rejseberetning

Mini Vandreuge til Azorerne 2019

04. september 2019 · Henning Rose

Mini Vandreugen til Azorerne.

Som hidtil tog de 2 turledere og en assistent til Azorerne ugen før Vandreugen. Da Bravo Tours havde dummet sig, skulle vi ikke bo i den by, hvor deltagerne skulle bo. Det var lidt uheldigt, at vi ikke på forhånd kendte til forholdene omkring hotellet, samt den ulejlighed vi havde med, at kører frem og tilbage hver dag. Vi fik trods alt lavet nogle fine ture. Kun en dag var vi uheldige, idet det havde regnet om natten og fortsatte med finregn hele dagen, så der var noget mudret at gå 5 km op ad et bjerg.

Tirsdag 3 SEP ankom deltagerne og de kørte med samme bus til hotellet i byen Vila Franca. Værelserne blev hurtig uddelt og vi mødtes kl. 16 til en lille bytur. Senere var der ankomst briefing. Vi kunne ikke spise til aften på hotellet, så vi måtte gå lidt for at komme til en restaurant, hvor man kunne få mange slags fisk, eller bøf eller kylling.

Onsdag 4 SEP starter vi med morgengymnastik. Kl. 09.15 gik turen langs kysten, og her kom den første udfordring, idet vi skulle op ad en lang smal trappe. Alle kom op, og vi gik straks på bar. Vi fortsatte mod en natursti. Stien var smal og med stigninger og trapper. Der var utroligt flot, og beplantningen var høj og frodig, så det var som at gå i en regnskov, samt fugtigt og varmt. Vi slutter turen med udstrækning. Flot tur på 15 km.

Torsdag 5 SEP gik vi ind i landet. Efter en lang stigning ankom vi til et kapel/kirke. Der var mange trapper for at komme helt op, men der var en flot udsigt derfra. På begge sider var der meget store bede med hoitenciaer. Vi fortsatte op ad flere stigninger og drejede ind over en mark, hvor vi dårligt kunne se stien. Vi holdt frokost ved siden af en lille å. Vi nåede tilbage, og der blev tid til en badetur i havet inden udstrækningen.

Fredag 6 SEP kørte vi med bus til den lille by der ligger i krateret ved Tvillingsøerne. Vi gik alle gennem byen og op ad en lang stigning, med mange flotte udsigter over søerne, til det øverste udsigtspunkt. Den lange rute fortsatte på kraterkanten hele vejen rundt. Vi gik over en mindre top og ned til søen og videre til en bar ved opsamlingsstedet. Flot tur på 13 km, og kun den sidste km kom der lidt småregn, som hurtigt holdt op.

Lørdag 7 SEP var det fridag. Her havde mange valgt at tage med Vandreteams tur til Furnas. Vi startede i byen og gik rund om den nærliggende sø. For enden af søen var der et termisk område med varmt mudder og damp. Det er i dette område restauranterne graver deres mad ned, og efter 4-5 timer henter det til servering på restauranten. Der var bestil bord på en restaurant, hvor vi prøvede det. Vi gik tur i en fantastisk flot park, hvor der var mulighed for at bade i det varme bassin, 40 ˚C.

Søndag 8 SEP kørte vi i bus over 1 t til en lille by, Faial da Terra. Herfra gik vi ind i lande ad små stier op til et stort vandfald. Det var små kringlede stier langs en flod med meget natur, meget flot. Fra vandfaldet gik vi ad en lille vej gennem en forladt landsby tilbage til byen. Vi lavede en tur til et højtliggende kapel og ned til kyststien, som vi fulgte et stykke inden vi skulle have noget at drikke. Ved byens kirke var der pyntet op på vejen, idet de en gang om året fejret deres helgen. Dagen overraskelse var, at vi skal have blæksprutter til aftensmad.

Mandag 9 SEP gik vi ind i landet ad en mellembred sti i retning mod Ildsøen. Kun den lange rute nåede derop. Stigningen var lang og stejl, men med mange opsamlinger og pauser kom alle op. Senere var der også stejle nedstigninger ad lidt usikre veje. Vi nåede alle sikret ned og ender på en lille bar, hvor vi får pustet ud, inden den sidste strækning. Der er havbad og udstrækning, og senere afslutning. Der udleveres diplomer, og der hygges med portvin og kager.

Tirsdag 10 SEP var hjemrejsedag. Hele hjemrejsen forløb planmæssigt.

En helt fantastisk tur med mange momenter, udfordringer og natur.

Fakta om turen:

Varighed:        1 uge

Arrangør:        Vandreteam

Rejseselskab:  Bravo Tours.

Pris:                 8.695 kr./person i dobbelt værelse

Tilkøb af ekstra ferieuge  2.700 kr.

Hotel:              Hotel Vinha D'Areia Beach Hotel med ½ pension.

To førte turer hver dag i 6 dage, (10 og 20 km).

Ønskes nærmere oplysninger kan vi kontaktes på hhv.: rose@email.dk. eller vindum@hotmail.dk

D.A.F

7182 Bredsten

(+45) 79 40 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af