Mellem vulkaner.

Rejseberetning

31. Vandreuge til La Palma 2018

18. januar 2018 · Henning Rose

31. Vandreuge gik til La Palma 2018.

I uge 1 tog de 4 turledere og en assistent til La Palma for at planlægge og gå de mange ruter til selve Vandreugen. La Palma er en vulkan ø, så baglandet var noget bakket, men vi fik alligevel lavet nogle acceptable ture, selv om det så svært ud ved starten.

Torsdag 11 JAN ankom flyene fra Billund og Kastrup stort set samtidig med de 89 deltagere. De fleste fik straks deres værelse, mens andre måtte vente en time, før værelset var klargjort. Kl. 16 havde vi arrangeret en lille vandring på 6 km i omegnen, hvor de fleste deltog. Efter turen blev der afholdt informationsmøde.

Fredag 12 JAN valgte deltagerne om de ville gå 10, 16, 22 eller 30 km. Vi gik alle langs kysten ud forbi et fyrtårn og ud til en stor sort strand. De 3 lange ruter gik op ad en bakke for at komme ind i landet. En human starttur, med kun få bakker, i godt vandrevejr.

Lørdag 13 JAN var nok den hårdeste tur af dem alle. Vi starte blidt ad landevejen mellem bananplantagerne, men så kom udfordringen. Vi skulle alle op ad en meget lang og stejl bjergside, hvor første del var stejl og med meget varieret terræn. På dette stræk havde mange problemer, og flere valgte at kravle på alle fire. Herefter kom en siksag sti, som var lidt bedre, men alligevel vanskelig. Vi nåede alle op til et udsigtspunkt, for at puste ud. Stien fortsatte gennem et udfordrende terræn, bl.a. over lavaklipper. Vi nåede alle op til den officielle vandresti. Vi fulgte stien til en lille by, hvor der var en lille købmand, og her hold vi hvil. De lange ture fortsatte op ad bakken lang ind i baglandet. Nedturen var helt uden problemer, selv om der af og til var lidt stejlt. Turen foregik i godt vandrevejr.

Søndag 14 JAN ankom der 2 busser til hotellet, som kørte os op på vulkanen i 2400 m højde. Det lange hold startede ved observatoriet (15 km) og det korte(10 km) på landevejen. På busturen op regnede det hele vejen op, indtil vi blev sat af, og så klarede det heldigvis op. Nogle få valgte at gå ad landevejen ned til opsamlingspunktet. Vi fortsatte ad stien langs kraterkanten, som var god, men med forhindringer af og til. Vi spiste frokost på rutens højeste punkt på 2351 m. Turen gik godt og vi nåede vendepunktet og gik mod lande vejen. På denne strækning var der et stykke med dårlig sti, hvor der skulle passes ekstra på, men der var alligevel en, der kom lidt til skade. Busserne ankom til opsamlingsstedet og første bus kunne kører hjem. En god udfordrerne tur i flot vejr.

Mandag 15 JAN var fridagen. Folk brugte dagen til at bade, slappe af, gå små ture eller bustur til nabobyen.

Tirsdag 16 JAN ankom der igen 2 busser til hotellet. 10 km holdet blev kørt til byen Fuencaliente, hvorfra vi skulle gå forbi 2 vulkaner, indtil vi nåede Playa del Faro ved kysten, hvor der var et satlindvindingsanlæg. Bus 2 kørte til Playa del Faro, hvorfra et hold gik op ad bakken og hjem til hotellet, en strækning på 25 km. Det andet hold gik op til Fuencaliente og ned til Playa del Faro. Turen ned bød på store oplevelser. Der skulle gås mellem vulkaner i et ørkenlandskab, se små vulkankratre, blomster, og lidt vegetation indtil vi nåede landevejen. Ad små stier nåede vi Playa del Faro. Herfra kørte vi hjem til hotellet. Vi startede turen i lidt regn, men kort efter blev vejret godt igen, så turen blev vellykket.

Onsdag 17 JAN gik vi alle ad den snoede landevej ind i landet. I godt vejr, stille og 20 ˚C, gik vi rundt i lavamarker og små byer. Efter frokost gik turen nedad. Af mere eller mindre stejle stier/veje kom vi igen ned til landevej, som vi fulgte til hotellet. Senere på dagen var der afslutning med uddeling af erindringer, til de der havde deltaget 5, 10 og 20 gange på Vandreugen.

Torsdag 18 JAN blev vi alle hentet i busser og kørt til lufthavnen. Alt gik planmæssigt og flyene afgik til tiden.

Hver dag startede dagen med morgengymnastik inden morgenmaden, og efter turen var der hver dag udstrækning. Omkring 1/3 af deltagerne deltog i dette arrangement.

La Palma er et fint og flot område, og der er store muligheder for vandreture, dog er man nød til at tage en lokal bus for at komme op på et højre niveau, hvor der er mere fladt. Vejret er normalt helt i top og temperaturen behagelig (ca. 20 ˚C).

Fakta om turen:

Varighed:        1 uge

Arrangør:        Vandreteam/MotionDANMARK.

Rejseselskab:  Bravo Tours.

Pris:                 6.998 kr./person i dobbelt værelse

Tilkøb af ekstra ferieuge  1.000 kr.

Hotel:              Hotel Sol Palma, med halvpension.

Fire førte turer hver dag i 5 dage, (10, 16, 22 og 30 km).

Ønskes nærmere oplysninger kan vi kontaktes på hhv.: rose@email.dk. eller vindum@hotmail.dk

D.A.F

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af