Gennem skoven ved Sint Walrick

Nijmegenmarchen nr. 101

27. juli 2017 · Henning Rose

Nijmegenmarchen 2017.

Søndag 16 JUL 2017 var vi 10 personer fra Københavns området der fløj til Holland for at deltage i Nijmegenmarchen. Vi tog toget fra Amsterdam til Nijmegen og videre med bus til vores indkvartering, vandrehjemmet i Sint Walrick. Dog havde en person fået værelse på et hotel i byen. Efter indkvartering var det tid til spisning på den nærliggende restaurant.

Mandag 17 JUL tog vi efter morgenmaden shuttlebussen til Nijmegen for at blive registret og få udleveret startkort. Nogle besøgte det lokale bryghus for at prøve et par gode øl, inden turen gik tilbage til St. Walrick.

Tirsdag 18 JUL stod vi op kl. 05, spiste morgenmad og smurte madpakker. Shuttlebussen kørte kl. 06.30. Der var blevet ændret en del ved startproceduren, idet både 30 og 40 km ruterne var delt op i 2 startpuljer. Det vil sige, at vores lille gruppe havde 2 forskellige starttider, så det var ikke muligt at følges ad, hvilket kan være en ulempe, men det var hurtigere at komme ud på ruten og der var ikke så tæt pakket på vejene.

Første dag var vejret fint, 14 ⁰C ved start og slutte med 21 ⁰C og stille. I år var første rute vendt om, således, at vi skulle gå på diget kort efter starten. Fordelen var, at man undgik det ellers meget varme stykke på sidste del af ruten. Ruten var nem og med et stop ved frokosttid på Fodslaws rast, kom alle godt i mål, efter en tur på 34 km.

Onsdag 19 JUL blev de der skulle starte sent tjekket ud tidligt, så der var ikke så stor spredning på vores flok. Efter 10 km havde vi vores egen rast, idet en fra vandrehjemmet kom ud med en kold øl til gruppen. Vi skulle nu gennem en skov med grussti inden, vi kom til et lille værtshus, hvor vi plejede at holde pause. Vi fortsatte gennem byen Wijchen, hvor alle ruter mødtes, så der var trængsel. Uden for byen holdt vi rast ved Fodslaw. Med yderligere en pause gik vi til målet efter en tur på 34,5 km. Vi startede turen med 13 ⁰C og endte med 33 ⁰C, samt stille vejr, så det var lidt varm på slutningen.

Torsdag 20 JUL var der lovet regnvejr. Kort efter starten begyndte en større regnbyge, og regnslaget måtte på. På halvdelen af ruten måtte regnslaget af og på flere gange, men endelig holdt det op. Det klarede helt op, så vi endte med sol. Turen gik fint for alle, selv om det var dagen med de 3 store bakker og nogle stigninger, og en strækning på 31 km.

Fredag 21 JUL kørte shuttlebussen en lille omvej for ikke at passerer marchdeltagerne, men vi kom dog tidligt til start alligevel. Vi gik alle de første 12 km i et stræk til første rast, som var på vandrehjemmet, som lå lige ved ruten. Her kunne vi spise vores tidlige frokost. Vi fortsatte gennem byen Overasselt til Malden, hvor vi besøgte vores stamværtshus. Efter 2 øl gik vi indmarchen på 8 km. Det er en oplevelse, hver gang at se, hvor mange folk og orkestre, der er samlet på hele ruten. Folk sidder på hustagene, på tribuner og i tætte rækker langs ruten. Det er utroligt festligt. Vi nåede i mål og fik overrakt vores medaljer eller tal. På vandrehjemmet var der om aftenen et stort grillarrangement. Ruten sidste dag var på 31 km, og en temperatur på 25 ⁰C.

Lørdag 22 JUL var hjemrejsedag. Der var først morgenmad kl. 09, så vi kunne lige nå bussen til Nijmegen og købe billetter inden toget gik. Resten af turen forløb planmæssigt og vi landede i Kastrup 15 min før tid. Alt i alt en god tur.

Er man godt gående og udholdende er Nijmegenmarchen en tur der bør afprøves. Men man skal være godt forberedt. Det er en tur på over 30 km hver dag (eller 40 km), og det er svært at gå i sit eget tempo på grund af menneskemængden.

Der er plads til 47.000 deltagere, heraf blev der solgt 44.680 pladser. 38.409 gennemførte turen.

D.A.F

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af