Langs kraterkanten i 2.300 m højde

Rejseberetning

6. Mini Vandreuge til La Palma

01. marts 2017 · Henning Rose

Mini Vandreuge til La Palma 2017.

I uge 3/4 blev 6. minivandreuge afholdt på La Palma. Ugen før tog de to turledere til øen, for at planlægge de 5 ruter der skulle vandres. La Palma er en vulkan ø, så baglandet var noget bakket, men vi fik alligevel lavet nogle acceptable ture.

Torsdag 19 JAN ankom flyene fra Billund og Kastrup stort set samtidig med de 48 deltagere. En del fik straks deres værelse, men andre måtte vente en time i baren før værelset var klargjort. Kl. 15 havde vi arrangeret en lille byvandring på 4 km, hvor de fleste deltog. Efter turen afholdt vi informationsmøde.

Fredag 20 JAN havde vi valgt at gå langs kysten til hovedstaden Santa Ceuz. De to hold på hhv. 10 og 20 km blev næsten lige store. Vejret var stille med sol og en temperatur på 20 ˚C, så det var perfekt gå vejr. Vi så en del af de seværdigheder, byen kunne byde på. Vi tog turen tilbage til hotellet. 20 km holdet tog en tur i baglandet, hvor der blev tilbudt lidt bakket terræn. Ture på hhv. 15 og 22 km. Vi slutter dagen med udstræk.

Lørdag 21 JAN gik turenlangs kysten mod lufthavnen. Da 20 km turen bød på stigninger på op til 950 m, var der kun 14 der tog denne tur. De første 5 km var flad og ad natursti. Herefter startede stigningerne. 10 km holdet skulle kun op til 250 m, og der var flere opsamlinger under vejs. Herefter var det næsten ned ad bakke til hotellet. 20 km holdet kom hjem godt brugte. Turer på hhv. 13 og 22 km. Vi slutter igen med udstræk.

Søndag 22 JAN startede med morgengymnastik, spisning og udlevering af madpakker, hvorefter vi blev hentet af en bus, der skulle kører os til toppen af vulkanen i 2300 højde. På toppen er der placeret et stort observatorium, idet vejrforholdene er rigtig gode her. De der skal gå 20 km sættes af ved observatoriet, og 10 km holdet sættes af noget før. Stien var god og bred, men der var en del svære passager. Ved ankomsten var der en frisk vind, og da temperaturen var 0 ˚C føltes det koldt (der var is på vejen og rimfrost langs stien). Vi havde heldigvis rygvind og solen skinnede, så humøret var højt. Der var fantastiske udsigter det meste af tiden og ind imellem flotte skyformationer i krateret. Det sidste stykke skulle vi gå en del nedad ad en lidt vanskelig sti, men alle kom hele ned. Begge hold kom ned tæt efter hinanden og bussen kunne køre tilbage. En person valget at gå ned ad bjerget til hotellet, han indrømmede dog, at det var en hård tur. Ture på hhv. 10 og 15 km.

Mandag 23 JAN er fridag. Nogle vælger aktiviteter på egen hånd, men en del tog med på en arrangeret tur til den sydlige del af øen. Vi havde en lokal guide med, som tog os ud på nogle interessante vandreture ved vulkanerne. Vi så saltindvinding, og fik vin og tapas. En rigtig god og spændende dag.

Tirsdag 24 JAN blev vi også hentes af en bus. Denne gang kørte vi til den sydlige del af krateret. Nogle blev hjemme, på 10 km holdet var vi 21 og ca. 14 på 20 km holdet. 20 km holdet startede med en sløjfe, hvor de blev udfordret at en del stigninger, inden de gik ud på den samme tur som 10 km holdet. De første 5 km var med svage stigninger, hvorefter der kom flere lange stigninger som sluttede med nogle klipper der skulle passeres. Vi kom ud til vulkanen, hvor vi holdt frokost med en flot udsigt. Resten af turen var næsten ned ad bakke. Vi nåede bussen og kort efter ankom det andet hold også. Vi rastede lidt inden vi kørte til hotellet. Ture på hhv. 14 og 21 km. Vi slutter igen med udstræk og briefing.

Onsdag 25 JAN efter gymnastikken og udlevering af madpakker gik vi ind i landet. Turen veksler mellem en stigning og et langt vandret stykke. Alle kommer med og vi fandt et godt sted til vores frokost. Vi nåede en lille by, hvor vi tog en pause på en cafe. Fra denne by gik 20 holdet en tur op ad bakke ind i landet. Ved den sidste del af turen, langs vejen, mødtes de to hold, og de gik samlet til hotellet. Ture på hhv. 11 og 18 km. Kl. 17 holdt vi afslutning med uddeling af diplomer.

Torsdag 26 JAN var hjemrejsedag. Busser kørte os alle til lufthavnen og deltagerne tog til hhv. Billund og København.

Alle dage var der før morgenmaden morgengymnastik. Om eftermiddagen var der udstrækningsøvelser. Kort sagt, en fantastisk tur med mange varme og lidt hårde ture, men til gengæld med mange gode oplevelser. Der var mulighed for at bade i poolen eller i havbad i nogle charmerende laguner med sort sand.

Fakta om turen:

Varighed:        1 uge

Arrangør:        Vandreteam/MotionDANMARK.

Rejseselskab:  Bravo Tours.

Pris:                 6.898 kr./person i dobbelt værelse

Tilkøb af ekstra ferieuge  1.900 kr.

Hotel:              Hotel Las Olas, med halvpension, men med madpakker.

To førte turer hver dag i 5 dage, (10 og 20 km).

Ønskes nærmere oplysninger kan vi kontaktes på hhv.: rose@email.dk. eller vindum@hotmail.dk

D.A.F

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af