Langs flodlejet og gennem den smalle slugt.

Rejseberetning

Med "007" til Barcelona 2017

29. oktober 2017 · Henning Rose

Med 007 til Barcelona i 2017.

Rejseforeningen af 2007`s anden tur i 2017 gik til Barcelona.

Fredag 06 OKT Vi mødtes i Kastrup og fløj med Norweigan til Barcelona. Vi landede præcist og blev hentet af en chartret bus, som kørte os til hotellet. Vi blev indkvarteret og spiste en sandwich. Vi gik en tur i byen, hvor vi kom forbi Nationalmuseet, som var en imponerende bygning. Vi gik til havnen og op til katedralen, som vi kun så udefra, da der var lang kø ved indgangen. Vi passerede La Rambla, som er hovedgaden og gik ad små og store veje tilbage til hotellet. Herefter hentede vi vores startkort til IML marchen. Vi kunne først spise kl. 20. Vi fik 3 retter god mad med vin og kaffe. Vores bytur blev på 17 km.

Lørdag 07 OKT gik vi til startstedet for den internationale IML vandring. Vi startede kl. 08. og vi valgte alle at gå 20 km turen. Vi gik lidt i byen og kom ud til Nationalmuseet. Herfra gik vi forbi det olympiske stadion, gennem en park og ud til en borg. Herfra var der en god udsigt over Barcelonas enorme havneområde. Resten af turen gik gennem en park og et byområder med en meget lang og stejl bakke. Dog var der rullende trapper, som nogle benyttede sig af. På ruten var der 2 rastepladser, hvor der blev udleveret vand, morfins, chokolade og nødder. Turen var opgivet til 22 km, men vi målte den til 26 km. Ved målet fik vi udleveret en sodavand. Vi gik de 1,5 km tilbage til hotellet. Da ruten var godt opmærket gik vi ikke samlet, men i mindre grupper. Der var endda en der valgte at gå 30 km.

Søndag 08 OKT startede vi ½ t senere. Vi gik gennem en del by og mod et højdepunkt. Den sidste del af byen blev meget stejl. Vejen mundede ud i en bred sti der gik vandret, og herfra var der en flot udsigt over hele Barcelona. For enden af vejen skulle vi en del op ad en smal ujævn grussti, hvor der også kom mountainbike. Vi skulle nu ned af snoede veje og zig zag sving. Sluttelig kom vi forbi FC Barcelonas stadion. Her besøgte vi deres store udsalg af effekter. I mål fik vi vores stempler, medalje og diplom og en sodavand. Også på denne tur var der to rastepladser.

Mandag 09 OKT startede vi vores egen byrundtur. Vi gik mod den gamle bydel og så et par seværdigheder, hvorefter vi gik ad La Rambla og videre til triumfbuen. 6 fra gruppen ønskede at se Gaudis hus. Vi fortsatte til Sagrada Familia, som er Barcelonas berømte kirke. Der er blevet bygget på den i 140 år og den forventes nu færdig i 2026. Vi fik en guidet tur i kirken, som var meget imponerende. Vi fik lidt at spise inden vi tog vejen hjem til hotellet. En tur på 20 km.

Tirsdag 10 OKT kørte vi kl. 09 mod byen Beceite, som lå 4 t kørsel fra Barcelona. Fra Barcelona havde vi en lokal guide med. Vi ankom og blev indkvarteret, inden vi fik en sandwich. Alle mødtes for at gå en eftermiddagstur. Vi blev kørt et stykke ud til en Nationalpark. Herfra gik vi 5 km ud og samme vej tilbage. Turen bød på rigtig mange udfordringer og var samtidig utrolig flot. Vi gik på smalle broer, der var fæstnet til klippevæggen. Vi gik på underlag af mindre sten, større sten og klippeblokke. 2 steder var der et trin på 2 m for at komme op, og det klarede vi også. Der var slugter med 60 m høje klippevægge, hvor stien kun var 4 m bred. En fantastisk tur. Efter hjemkomsten fik vi 3 retter mad med vin og kaffe til.

Onsdag 11 OKT blev vi igen kørt et stykke ud. Herfra gik vi en rundtur i Penyagalera området. Vi startede med en lang opstigning indtil vi nåede toppen. Herfra var der en fantastik udsigt over dalen med alle de mange bjergspidser. Vi startede nedstigningen, og efter en kort stund spiste vi vores madpakker. Vi kom stille og roligt tilbage til bilen efter en oplevelsesrig tur. Inden aftensmaden gav vores guide en spændende rundtur i byen. En dagstur på i alt 14 km.

Torsdag 12 OKT blev vi også kørt til nationalparken. Turen foregik ad små stier op og ned indtil vi nåede højdepunktet på 1200 m. Stierne var af meget forskellig beskaffenhed, og nogle steder lidt vanskelige at passere. Efter nogle store oplevelser i højderne kom vi noget lavere ned i nogle skovområder. Efter lidt vandring kom vi til det refugé i Font Ferrara, som vi skulle overnatte i. Det var primitivt, men der var, hvad der skulle være. Nogle måtte flytte grænser, da vi alle skulle bo på samme værelse, men det forløb fint. På refugé var der også god mad med vin til. Dagsturen var på 18 km i sol og en temperatur på 24 ºC.

Fredag 13 OKT fik vi en sparsom morgenmad, men en god madpakke. Vi fortsatte ad knap så krævende trækninger som hidtil. Vi ankom til en lille by Fredes (med 10 faste indbyggere), hvor der var en bar, her spiste vi vores frokost. Vi fortsatte til byen Boixar, hvor vi skulle indkvarteres. Der var dog lidt problemer, da 6 piger skulle dele to værelser. Vi mødte på den lokale bar (den eneste), hvor vi drak en del lokal hvidvin med oliven til. Også her fik vi 3 retter god mad med vin og kaffe til. En dagstur på 17 km i perfekt vejr.

Lørdag 14 OKT skulle vi vandre fra Boixar til Vallibona. En fin tur, men halvdelen af turen foregik i et udtørret flodleje, hvor der var mange sten også store. Vi kom igennem og gik mod byen, og her var der nogle fantastiske klippeformationer. I byen fandt vi restauranten, hvor vi kunne spise vores madpakke og få en stor øl. Guiden lavede en tur lidt uden for byen, hvor vi kunne se byen oppefra med klipperne i baggrunden. Vi blev hentet af en minibus og kørt til byen Morella. Vi overnatter på et udmærket hotel, hvor også maden var god. Om eftermiddagen gik næsten alle en af guiden anbefalet tur i byen. Der var en flot kirke og en høj beliggende borg, samt flere andre spændende seværdigheder.

Søndag 15 OKT var hjemrejsedag. Vi blev hentet af en minibus og kørt til lufthavnen ved Barcelona. Vi blev alle tjekket ind, og fløj rettidigt til København.

En meget oplevelsesrig tur med mange momenter, der gav turen en meget høj karakter.

Fakta om turen:

Varighed:        10 dage

Arrangør:        Rejseforeningen af 2007.

Rejseselskab:  Med assistance af Vagabond..

Pris:                 9.000 kr./person i dobbelt værelse

Hotel:              Hoteller og et refugé, med fuld kost.

Alle dage førte ture.

Ønskes nærmere oplysninger kan vi kontaktes på hhv.: rose@email.dk. eller hartung.thomsen@gmail.com.

D.A.F

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af