På vej op i højden med Loch Ness i baggrunden.

Rejseberetning

Med "007" til Skotland 2016

20. september 2016 · Henning Rose

Skotland med 007 i 2016.

Vi havde valg at gå ”Great Glenn Way” fra Fort William til Inverness. Vi havde kontaktet et engelsk bureau, som kunne ordne indkvartering og transport af bagagen. Vi skulle gå fra sted til sted kun medbringende vores turrygsæk. Vi fik desværre at vide, at vi kun kunne udbyde 16 pladser pga. indkvarteringen. De 16 pladser blev meget hurtigt booket.

02 SEP 2016 mødtes vi i Kastrup for at flyve med Norwegian til Edinburgh. Vi havde chartret en bus, der kørte os til vores Hostel. Efter ankomsten var der tur på egen hånd i Edinburgh, som mange benyttede sig af.

03 SEP 2016 havde vi arrangeret en bytur i Edinburgh. Vi gik gennem byen til Edinburgh Castle. Vi havde forudbestilt billetter, så det gik hurtigt med at komme ind. Vi så hele borgen på de 2 timer der var afsat. Vi fortsatte gennem byen, og efter en kort spisepause gik vi til observatoriet, som lå på et højdepunkt, hvor også Skotlands nationale monument var placeret. En by tur på 8 km. Vi nåede at få en øl på en pub inden vi blev hentet af en bus, der skulle kører os til Fort William. I Fort William blev vi indkvarteret på 3 forskellige B&B, vi spiste dog samme sted..

04 SEP 2016 fandt vi hurtigt startstedet for ruten. Inden starten så vi ruinen af Old Fort. Turen gik ad velopmærkede stier af god beskaffenhed. Det første stykke vej fulgte vi floden, hvorefter vi gik lidt op for herefter at følge Caledonia Canal. Vejret var perfekt og helt stille, så vi fik nogle helt fantastiske spejlbilleder i kanalen. Vi så Neptuns trappe, som rr 7 sluseenhede efter hinanden. Vi passerede Moy Bridge, som er en speciel svingbro. Vi nåede frem til vores mål, hvorfra vi skulle ringe til vores indkvarteringssteder for afhentning. Med lidt besvær lykkedes det, og vi blev kørt til byen Span Bridge for indkvartering. En god tur på 19 km.

05 SEP 2016 blev vi om morgenen kørt til startstedet, af vores værter. Vi fortsatte langs kanalen ad fine stier. Vi lavede en lille sløjfe for at se Cameron klanens museum. En nem rute ad gode stier. Vi nåede frem til byen Laggan Locks, hvor vi blev indkvarteret. Igen hentet og bragt af værterne. En lang tur på 28 km.

06 SEP 2016 fortsatte vi igen ad en flad nem rute. På modsatte side af kanalen så vi ruinen af Invergarry Castle. Vi fulgte et godt stykke vej general Wades militære rute. Vi passerede Oich bridge, som er en gammel flot bro. Vi gik over slusen ved Cullochy Lock og fortsatte frem til Fort Augustus, hvor vi havde indkvartering. Ankomsten blev fejret med en stor øl. En tur på 16 km.

07 SEP 2016 var fridag, og vi havde derfor bestilt en sejltur på Loch Ness. Vi sejlede i 1 time rundt på søen og fik fortalt en del, om alle de ting der var hændt gennem tiderne. Senere gik vi en rundtur i byen og så de mange sluser.

08 SEP 2016 fulgtes vi alle et stykke op ad bjerget, indtil vi kom til en rutedeling. Her kunne vi vælge en lav eller en høj rute. 4 valgte den lave rute. Høj rute gik en del opad, men stien var fin. Vi kom op i 313 m højde, hvor der var godt udsyn over Loch Ness. Desværre begyndte det at regne kort før vi nåede op i højden. Det var heldigvis kun spredt regn med ophold ind imellem. Vi nåede frem til byen Invermoriston, hvor vi mødte de 4 deltagere fra lav rute. Vi spiste vores madpakker. Da ruten denne dag kun var på 15 km, nåede vi hurtigt frem. Vi måtte derfor vente over en kop øl på, at vores indkvartering blev klar.

09 SEP 2016 fulgtes vi igen et godt stykke indtil en ny rutedeling kom. 10 tog den høje rute. Der var flere gode stigninger på vej op. Desværre begyndte det igen at regne ca. halvvejs mod toppen. Vi nåede toppen i 422 m højde. Regne var holdt op, men det fantastiske udsyn over Loch Ness udeblev, idet der i hele dalen var lave skyer. Vejret klarede op og vi fik sener nogle flotte udsigter at se. Halvvejs mødet vi de 5 fra den lave rute. Vi gik samlet til byen Drumnadrochit, hvor vi blev indkvarteret på 4 forskellige B&B. En samlet tur på 24 km.

10 SEP 2016 gik vi alle en bytur på 5 km, inden vi blev hentet at en bus for at blive kørt ud på dagens rute, for at gå tilbage til Drumnadrochit. Interessant rute med nogle stejle nedstigninger, og med flotte udsigter. Samlet en tur på 20 km. Vi var dog to der gik ud for at se Urquhart Castle, som gav en tur på yderligere 5 km.

11 SEP 2016 blev vi kørt ud til samme sted som dagen før. Vi skulle nu gå sidste stræk til byen Inverness. Første stykke var på landevej, som senere gik over i en god sti. Vejret var godt, så vi kom hurtigt frem. Vi fandt et godt udsigtspunkt, med udsigt over Inverness, hvor vi spiste vores madpakker. Vi gik mod byen over kanalen og over floden, som vi fulgte helt frem til målet, Inverness Castle. Vi gik rundt om slottet, og tilfældigvis lå der ved siden af, en pub, hvor vi kunne få et diplom på vores gennemførte ”Great Glenn Way” tur. Vi gik en lille omvej til indkvarteringen for at se katedralen. En samlet tur på 21 km.

12 SEP 2016 blev vi hentet af en bus og kørt til lufthavnen i Edinburgh. Alt gik planmæssigt og vi landede næsten rettidigt i Kastrup.

Fakta om turen:

Vi havde kontaktet selskabet Absolute Escapes Ltd. Som skulle sørge for indkvartering og transport af vores bagage mellem indkvarteringsstederne. Selskabet havde lovet, at vi skulle indkvarteres samlet. 14 dage før afrejsen meddelte de, at vi skulle bo hhv. 1, 2, 3 og 4 forskellige steder, hvilket var utilfredsstillende. Transporten af bagagen og fordelingen af samme virkede dog perfekt. Når man er så stor en gruppe, er det klogt at forudbestille et spisested.

Terrænet var fint, gode brede stier over alt. Opmærkningen var også som den skulle være.

Varighed:        10 dage

Arrangør:        Rejseforeningen af 2007.

Rejseselskab:  Absolute Escapes Ltd

Flyselskab:      Norwegian.

Pris:                 9.975 kr./person i dobbelt værelse.

Hotel:              B&B, Inn og Hostel med fuld kost (madpakker).

En ført tur hele strækningen.

Besøg på Edinburgh Castle.

Sejltur på Loch Ness.

Ønskes nærmere oplysninger kan vi kontaktes på: rose@email.dk.

D.A.F

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af