Indmarch 4. dag

Rejseberetning

Nijmegenmarchen nr. 100

28. juli 2016 · Henning Rose

Nijmegen 2016. 100 gange.

Da Nijmegenmarchen i år fyldte 100 år, var der opsat nye regler for, hvem der kunne deltage. Vi skulle have været 10 personer i gruppen, men pga. af de nye regler fik 2 ikke tildelt startkort.

Søndag 17 JUL ankom vi til Kastrup, og efter lidt kaos fik vi at vide, at flyet var aflyst. Efter ombookning kunne vi først komme med et fly kl. 15.40, dvs. vi nu havde en ventetid på 7 timer i lufthavnen. Vi kom endelig af sted, og vi nåede Amsterdam. Vi tog toget mod Nijmegen. Pga. af sporarbejde gik togene uregelmæssigt. Vi nåede frem til vandrehjemmet i St. Walrick.

Mandag 18 JUL tog vi alle til Nijmegen for at hente vores startkort. Der blev også udleveret en gave i anledning af de 100 år, som var en rygsæk.

Tirsdag, 1. marchdag tog vi alle med shuttlebussen til startstedet. Der var kø ved startstedet, men når man kendte området, fandt man hurtigt den hurtigteste kø. Vi kom nemt ud. Varmen var allerede ved at tage til, selv om starten gik kl. 07.15. Vi gik alle 30 km, og der var mange deltagere på denne distance. Midt på ruten holdt vi rast på Fodslaws rasteplads, hvor vi mødte mange vi kendte. Vi fortsatte til, et lille udskænknings sted, lige før diget. Her skulle der tankes op, inde vi besteg diget, for at gå i kø, i stille vejr og bagende sol. Alle overvandt strabadserne og kom fint i mål, efter 34 km. Startkortet blev udskiftet og vi tog bussen til vandrehjemmet.

Onsdag, 2. marchdag måtte vi starte ½ t før. Vi kunne derfor gå direkte ud på ruten, uden at stå i kø. Det gik fint der ud af. Vi holdt en pause efter 10 km. I dette sving stod Mette med en karton kolde øller, som vi straks kastede os over. Vi fortsatte yderligere 5 km, hvor vi havde vores stamværtshus. Her fik vi et par øl, inden vi gik videre gennem byen Wijchen. Uden for byen havde Fodslaw rast. Vi benyttede lejligheden til at spise vores madpakke her. Vi fortsatte mod Nijmegen og et godt stykke før, havde vi endnu en pause. Vi manglede nu en tur langs kanalen og op til mål. Alle kom godt igennem, selv om temperaturen var steget til 35 ˚C i stille vejr, så der var varmt langs kanalen efter en tur på 33 km.

Torsdag, 3. marchdag var en normal start, men vi kom ud hurtigt. Vi gik stort set samme vej ud som dagen før, men gik fra mod byen Malden. I Malden holdt vi en lille pause inden vi gik op på diget. Digevandringen forløb godt og vi endte i byen Mook, og her holdt vi spisepause. Vi fortsatte ad en vej gennem skoven til Groesbeek, hvor alle ruter stødte sammen. Turen gennem Groesbeek var varm og der var trængsel. Kort efter byen kom der 3 store bakker, som vi passerede. Vi holdt endnu en rast inden vi gik de 6 km til mål. En varm dag på 31 km.

Fredag, 4. marchdag var der også en glidende start, så vi var ude på ruten efter 2 min. Vejret var fint, men efter 4 km kom der en lang kraftig tordenbyge. Vi tog en lille pause inden vi fortsatte i tørvejr, men kort efter kom der igen en lang kraftig tordenbyge, så vi blev våde endnu en gang. Vi var heldigvis ved vores vandrehjem, så vi benyttede lejligheden til at skifte tøj og spise. Vi fortsatte i lidt regn, men det holdt hurtigt op. Vi skulle op på et 4 km langt dige, som denne gang ikke føltes uudholdeligt, idet det var overskyet. I Malden holdt vi vores sædvanlige ølpause. Vi gik nu de sidste 8 km som indmarch. Der var som sædvanlig musik langs ruten, underholdning og masser af tilskuere. Vi nåede målet og fik udleveret vores medaljer. På vandrehjemmet fik vi om aftenen et stort grillmeny.

Lørdag 23 JUL var hjemrejsedag. Vi tog bussen til Nijmegen og toget til Amsterdam, hvorfra vi fløj til Kastrup.

En herlig oplevelsesrig tur, selv om der er mange mennesker, men det fungerede. Ud af de 47.166 startende, gennemførte 42.557 af deltagerne.

Henning Rose

Fakta om turen:

Fly:                1300 kr.

Tog:               300 kr.

Tilmelding:    660 kr.

Indkvartering med fuld kost og bus: 2.670 kr.

D.A.F

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af