Langs lavadaen var der lidt svære passager.

REJSEBERETNINGER

Madeira 2015

06. februar 2015 · Henning Rose

Vandreugen 2015 til Madeira.

Mandag 12 JAN tog de fire turledere til Funchal på Madeira for at tilrettelægge de tre daglige vandreture. Terrænet var meget varieret og der skulle arbejdes for at komme op til de noget nemmer levadature. Vi fik planlagt fire ture til hver af de fem vandredage.

Mandag 19 JAN kom de 62 deltagere. Deltagerne kom ad to gange. Førstehold, fra Sjælland, kom sent på eftermiddagen og andet hold, fra Jylland, kom sent om aftenen.

Tirsdag 20 JAN startede dagen med morgengymnastik, hvor 12 deltog. Efter morgenmaden blev der holdt velkomstbriefing. Første vandredag startede kl. 10.15. Deltagerne valgte det hold, de ønskede at gå på. Der var valg mellem en 10, 20, 20+ eller en 30 km tur. Turene startede på en levada lige ved hotellet. Vi gik ad meget smalle stier, op ad trapper for at ende ved byens borg. Vi så borgen, hvorfra der var en god udsigt over byen. Turen fortsatte gennem parker og byen indtil vi kom til den store markedsbygning i Funchal. Turen gik herefter langs kysten. Her var det ikke kun lige ud, idet vi skulle op ad to stejle bakke af en pæn længde, og senere op ad en del trapper. Tilbageturen var heller ikke nem, idet vi skulle gå stejlt nedad. Vi sluttede på en cafe i byen. Turen blev på 17 km, og den lange tur blev på 27 km. Vejret var stille med sol og op til 24 ºC.

Onsdag 21 JAN blev vi hentet af to busser og kørt til et højtbeliggende område, Encumeada. Foran baren blev vi delt i to hold, et der gik 8 km og et der gik 21 km. 8 km turen gik ad en levada og tilbage ad en lukket vej. En fin tur, hvorefter de blev kørt tilbage til hotellet. 21 km turen var en udfordring. Levadaen blev fulgt, hvilket medførte, at vi skulle gennem to tunneller på hhv. 500 og 800 m. Det var derfor et krav, at lygte skulle medbringes. I tunnellerne var stien smal og ujævn, og da væggen krummede, skulle der også passes på hoved. Efter kort tid kom der en stejl trappe, hvor vi skulle stige 250 højdemeter. Vi lande på en bjergkam med fin udsigt til to dale. Efter en rolig tur med let stigning kom vi igennem et fantastisk naturområde. Efter frokost ventede der endnu en stigning. Denne gang 300 højdemeter op ad en smal stenet sti, indtil vi nåede endnu en levada. På Levadaen var der flere steder, hvor vandet fra bjerget dannede vandfald ned på stien, hvorfor vi ofte måtte tage regntøj på. Ned stigning fra bjerget var også en oplevelse. En helt fantastisk tur med store udfordringer, som på flere deltagere gav ømme ben. På det meste af turen var det skyet og en temperatur på 6-10 ºC.

Torsdag 22 JAN gik vi en bylevadatur. Vi gik lidt gennem byen og kom op på levadaen, som vi fulgte helt ud til havnebyen Câmara de Lobos. Vi holdt en lang frokostpause i byen. Vi fortsatte hjemad ad kystpromenaden og ad små veje til hotellet. Dejlig rolig tur i flot vejr på 18 km. Den lange tur lavede en sløjfe og kom op på 28 km.

Fredag 23 JAN var fridag. De fleste benyttede et tilbud om at komme med på en busrundtur. Vi så en del af den østlige del af Madeira. Vejret var regnfuldt på den nordlige side af øen, men alt i alt en god tur. Nogle få benyttede dagen til at tage på en ekstra bjergtur.

Lørdag 24 JAN blev vi kl. 09 hentet af busser og kørt til et højt beliggende område, Ribeiro Frio. Herfra var der 3 levadature på hhv. 10, 18 og 23 km.  Det var en god og nem tur, dog havde det regnet en del, så stierne var meget opløste. Der var mange flotte passager og udsigter. Langs stien var der mange træer med store grene over stien. Flere ramte pande mod disse mange grene. 23 km turen sluttede med en lang stejl og stenet sti over et bjerg inden de kom i mål. Ved Ribeiro Frio var der en bar, der lavede den gode lokale drink, Puncha.

Søndag 25 JAN går alle ned for at tage svævebanen op til Monte. Herfra var der fire ture. 31 km turen gik på levada og gennem en 1,7 km tunnel. Herefter op på et højt bjerg og så 15 km nedstigning. 10 km gik fra Monte ad en krævende sti tilbage til hotellet. 20 km holdet tog Levada dos Tornos et stykke for herefter at gå gennem et utal af spændende små stier og trapper for at komme tilbage til byen.

Kl. 18 samles alle til afslutningen. Alle får udleveret diplomer og nogle erindring for deltagelse 5, 10 --- gange.

Mandag 27 JAN er hjemrejsedag for alle, dog havde 8 personer tilkøbt en ekstra uge. Hjemturen forløb uden problemer.

Madeira er et fortræffeligt sted for vandringer. Der er levadavandringer i alle kategorier, fra lette til meget svære og udfordrerne. Klimaet er ideelt for vandringer, ikke for varmt og ikke for koldt.

Fakta om turen:

Varighed:        1 uge

Arrangør:        MotionDanmark.

Rejseselskab:  OurWorld.

Pris:                 7.995 kr./person i dobbelt værelse

Tilkøb af ekstra ferieuge  2.795 kr.

Hotel:              Four Views Baia i Funchal, med fuld kost og vin til  maden.

Fire førte turer hver dag.

Morgen- og eftermiddagsudstræk hver dag.

Ønskes nærmere oplysninger kan vi kontaktes på hhv.: rose@email.dk. eller vindum@hotmail.dk

D.A.F

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af