Frokost i bakkerne

Rejseberetning

Irland 2015

17. maj 2015 · Henning Rose

Mini Vandreugen til Irland 2015.

Turen til Irland var tilrettelagt sammen med OurWorld. Our World stod for transporten og indkvarteringen. De havde samtidig en guide i Irland, Claus Herbo, som var med os på hele turen rundt.

Tirsdag 05 maj mødtes vi allei Kastrup. Deltagerne kom fra Jylland, Sjælland og Bornholm. Vi fløj med SAS til Dublin, hvor Claus Herbo ventede på os med en bus. Vi blev kørt til hotellet, hvor bagagen kunne opbevares. Efter frokost på hotellet, gik vi en 3 timer lang tur i byen, hvor vi kom forbi de fleste seværdigheder. Claus fortalte, om det vi så. Om aftenen var der bestilt middag på et underholdningssted ”Arlington”. Eftermiddagen var der irsk musik samt opvisning med river dance.

Onsdag 06 maj kørte vi efter morgenmaden gennem Wicklow Mountains, som var meget spændende. Vi endte i Glendalough, her så vi kolsterbyen, inden vi gik en tur langs søen. Desværre blæste det meget og regnede en del, så vi kom ikke op på bjerget langs søen, som vi havde planlagt. Vi kørte til den sydlig del af Irland, Kenmare. Her boede vi på et godt hotel med gode forhold.

Torsdag 07 maj kørte vi i bus til Purple Mountain. Vi havde planlagt en rundtur på bjerget og herefter retur i dale. Hele gruppen startede op ad bjerget. Terrænet var vanskeligt, så det gik langsomt. Over halvvejs gik en gruppe op ad bjerget, mens en anden gik uden om bjergtoppen. En lille gruppe samt en turleder vendte om, fordi terrænet var for vanskeligt. Senere måtte endnu en gruppe returner, fordi en deltager blev utilpas. Kun 5 kom gennem den planlagte rute. Alle var dog tilfredse med de udfordringer og oplevelser turen gav.

Fredag 08 maj skulle vi også have været oppe at gå på et bjerg, men vejret tillod det ikke. Vi kørte til byen Killarney. Vi gik en tur ved Ross Castle rundt på en halvø i silende regn. Turen endt i selve byen Killarney, her vi blev hentet af bussen og kørt hjem. Eftermiddagen var således til fri disposition, og flere gik tur i byen Kenmare.

Lørdag 09 maj kørte vi til Byen Dingle. Kort uden for byen var der 3 personer der stod af for at gå den lange del af vores planlagte tur. Resten af gruppen blev sat af, således at vi havde ca. 11 km til målet. Ruten var også afmærket, så det var nemt at navigere. Der var en god sti at følge og der var samtidig flotte udsigter. En fantastisk tur, men der var desværre næsten 2 timers kørsel til hotellet. På vej hjem blev der lavet et stop ved en pub, så der kunne indtages en Guinnes.

Søndag 10. maj havde vi planlagt en tur fra hotellet. Vi gik gennem byen og ned til fjorden, hvor vi gik en lang tur på en flot sti i parken. Efter lidt landevej skulle vi rundt om fjorden, men så kom regnen. Vi fortsatte til udkanten af byen, og da det stadig regnede beslutte vi, at vi ikke skulle gå op til et udsigtspunkt, men derimod gå hjem til hotellet. Vi spiste vores madpakker i en forhal på hotellet.

Mandag 11. maj kørte vi fra Kenmare til Kilbeggan Distillery, som ligger midt på Irland. På Kilbeggan fik vi efter frokost en guidede tur på destilleriet, med efterfølgende smagsprøve. Vi sluttede på vores sidste hotel i Dublin, et imponerende lille slot, Finnstown Castle Hotel.

Tirsdag 12. maj kørte vi fra hotellet mod lufthavnen. Vi fløj igen med SAS til Kastrup.

Irland er et fantastisk land med en meget venlig befolkning, og der er en god atmosfære. Man føler sig hjemme med det samme. Landet er velegnet til vandreture. Ikke mange ture er opmærkede, men mange ture kan findes på nettet, så områderne kan anbefales til andre. Naturen er helt i top.

Fakta om turen:

Varighed:        8 dage

Arrangør:        MotionDANMARK/Team Vindum.

Rejseselskab:  OurWorld og Herbo Tours.

Pris:                 9.995 kr./person i dobbelt værelse

Hotel:              O´Sheas Hotel, 1 nat.

Kenmare Bay Hotel, 5 nætter.

Finnstown Castle Hotel, 1 nat.

Fuld kost på hotellerne.

To førte turer hver dag i fem dage, (10 - 20 km).

Ønskes nærmere oplysninger kan vi kontaktes på hhv.: rose@email.dk. eller vindum@hotmail.dk

D.A.F

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af