Køkkenfjeldet ved Kangerlussuaq.

007 tur til Grønland 2015

04. september 2015 · Henning Rose

Med 007 til Grønland.

Den 31 JUL mødte de 22 deltagere op i Kastrup. Indtjekningen forløb planmæssigt, og vi fløj med Airgreenland til Kangerlussuaq. Vi tog bussen til vores vandrehjem. Vi blev indkvarteret og spiste lidt frokost. Vi gjorde klar til en lille vandretur til Ravnefjeldet. Vi gik Langs fjorden, op ad fjeldet og op til udsigtspunktet. På vejen op så vi to moskusokser. Udsigten over byen og området var flot. Efter turen hentede vi mad på en grillbar, som vi spiste på vandrehjemmet. Der blev drukket hjemmebragt vin til maden. En tur på 10 km.

01 AUG gjorde første spisehold klar til morgenmad, og der blev smurt madpakker. Vi gik forbi lufthavnen og op ad det nærliggende fjeld, Køkkenfjeldet. Der var en pæn stigning opad. Vi nåede toppen og vandrede på den indtil vi nåede ned til landevejen. En fantastisk tur der bød på udfordringer og mange flotte udsigter. På vej tilbage besøgte vi Fossilsletten, men vi fandt intet. Til aften hentede vi igen mad fra grillbaren som vi spiste på vandrehjemmet. En tur på 19 km.

02 AUG sov vi lidt længere og vi fik brunch. Over middag blev vi hentet af en speciel bil, som kørte os til Russel gletsjeren. På vej ud gjorde vi holdt ved et af de 3 flyvrag, der var i området. Russel gletsjeren er imponerende med sin lange stejle isfront. Selve køreturen til gletsjeren var også en oplevelse. Aftensmaden blev indtaget på restaurant Roklubben, hvor der blev serveret grønlandske specialiteter. Vi havde en dejlig aften.

03 AUG gik vi mod roklubben, for herfra at fortsætte ad stien langs Lake Ferguson. Det var en meget spændende sti med mange afvekslende passager. Der var lidt stejle skrænter, pilekrat og stenet sti. For enden af søen spiste vi frokost. Vi fortsatte et stykke, og blev enige om, at afkorte ruten en smule ved at gå op ad bjerge for at fange stien hjemover. Vi passerede et stort græsområde, hvor moskusokserne normalt holdt til, men de var væk. Vi passerede Store Saltsø, og for enden af den gik det stejlt op til TACAN bjerget. Vi nåede alle op, og nød den flotte udsigt. Vi fulgte nu landevejen hjem. Vi hentede to slags Thairetter til aftensmad. En tur på 23 km.

04 AUG gik vi mod Suger Loaf og Vandfaldet. Nogle blev hjemme. Da vi nåede Suger Loaf. gik 4 videre til vandfaldet, og de øvrige besteg Suger Loaf. Det gik ret stejlt op det meste af vejen. Desværre begyndte det at finregne da vi nåede toppen, så den ellers fantastiske udsigt blev lidt sløret. Nedturen gik fint, og ved bjerget fod spiste vi frokost. Herfra gik de fleste hjem, men vi var 5, der valgte også at gå til vandfaldet. Vi gik helt ned til vandfaldet, og det var det værd. Et meget flot vandfald. På vej hjem så vi en flok på 4 moskusokser. Aftensmaden stod på pizza. En lang tur på 31 km.

05 AUG tog vi bussen til lufthavnen for at flyve til Ilulissat. Vi fandt vandrehjemmet og blev indkvarteret. Vi gik en byvandring, med indlagt spisning, på 6 km. senere på gagen gik vi en opmærket gul rute til Isfjorden på 7 km. Det var en helt fantastisk tur ned langs Isfjordens munding med masser af isbjerge. Kl. 20.30 gik vi til vores bådtur langs isbjerge på fjorden. I 2½ time sejlede vi mellem isbjergene i aftensolen. Det var helt fantastisk, men lidt koldt, da temperaturen kun var 4 ºC.

06 AUG startede vi alle på den blå rute. Turen gik til Kællingekløften og til et udsigtspunkt. Vi fortsatte lang Isfjorden på stenet sti med mange forhindring. Halvvejs kunne vi komme helt ned til fjorden, hvor vi spiste vores madpakke. Vi fortsatte ind i landet og drejede op i en slugt for at komme hjem. Slugten var op ad bakke, og på nedturen skulle vi passere to stenkasser, som var lidt krævende at komme igennem. Vi kom alle hjem efter en helt fantastisk tur på 12 km. Aftensmaden blev indtaget på Hotel Hvide Falk, hvor menuen var grønlandske specialiteter. En stor oplevelse.

07 AUG startede 10 deltager med at gå først rød rute og dernæst gul rute. Resten tog en tur mod lufthavnen ad små stier. Vi var 3 der blev tilbage i lufthavnen, idet vi havde booket en flyve tur over indlandsisen. Flyveturen var rigtig god. 8 deltagere havde booket en helikoptertur til indlandsisen, men den blev udsat til næste dag pga. vejret. Vi spiste igen på Hotel Hvide Falk, hvor vi fik Wienerschnitzel. Ture på 10 km.

08 AUG tog vi til lufthavnen for at flyve tilbage til Kangerlussuaq. De deltagere der havde bestil helikoptertur, fin den afviklet om formiddagen. I Kangerlussuaq regnede det, og vi må tage taxa til vandrehjemmet. Vi skulle have været på en mindre vandretur, som vi aflyste. Vi bliver kørt til Restaurant Roklubben, hvor vi spiste en moskusoksehakkebøf, dessert og fik en grønlandskaffe. Dejlig afslutning på denne tur.

09 AUG fløj vi med Airgreenland til København. Der var en fin service om bord på flyet.

Konklusion: Ved Kangerlussuaq og Ilulissat er der gode vandreområder. I Kangerlussuaq skal man have gode kort eller en GPS for at få det optimale ud af det. Vejret var fint stille, for det meste sol og en temperatur på 8 – 19 ºC. Vandrehjemmet i Kangerlussuaq var fint men lå langet (2 km) fra butikken. I Ilulissat var vandrehjemmet god nedslidt, men det fungerede, selv om pladsforholdene var ringe.

Fakta om turen:

Varighed:        10 dage

Arrangør:        Rejseforeningen af 2007.

Flyselskab:      Airgreenland.

Pris:                 13.700 kr./person i dobbelt værelse

Vandrehjem:   Kangerlussuaq vandrehjem

Ilulissat Vandrehjem

Fuld kost hver dag.

Førte turer hver dag.

Incl. Tur til Russel gletsjeren og sejltur på Isfjorden.

Ønskes nærmere oplysninger kan vi kontaktes på: rose@email.dk

D.A.F

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af