Ikke alle broer var lige gode.

Rejseberetninger

Island 2014

03. november 2014 · Henning Rose

Mini Vandreuge til Island.

Mandag 01 SEP mødtes de 85 deltager i Kastrup. Efter noget besvær lykkedes det at få alle tjekket ind, og turen gik til Island. I Keflavik holdt busserne, og vi blev alle kørt til den Blå Lagune. Alle sprang i det 40 ºC varme bassin. Vi nød badet i ca. 2 timer, hvorefter vi blev transporteret til hotellet i Reykjavik. Vi spiste til aften på en større restaurant i byen.

Tirsdag 02 SEP startede med morgengymnastik, hvorefter madpakkerne blev uddelt. Vi gik samlet en tur gennem byen. Ved Halgrimskirken delte vi op i to hold. Holdene gik næste samme rute, dog gik det ene hold en sløjfe på 6 km. turen sluttede med igen at se en del seværdigheder i Reykjavik. Der blev igen spist samlet på en ny restaurant. Turene blev på hhv. 19 og 26 km i næsten tørvejr.

Onsdag 03 SEP kørtes vi i to busser til Islands højeste vandfald, Glymur. Inden vi nåede vandfaldet, havde vi et stop ved en flot elv og den fjord, hvor den allierede flåde lå til anker under krigen. Vi blev igen delt op i to hold, ca. 10 og 20 km. Turen startede fint, men hurtigt blev det mere ekstremt. Vi skulle ad smalle stiger gennem et bjerg, hvorefter vi skulle over en flod. For at komme over, skulle man gå på en træstamme, hvor der kun var en wire som gelænder. Efterfølgende skulle vi stejlt op ad en bjergside, hvor der var tove til at holde i, samt trække sig op. Der var stejlt og flere svære passager. Vi nåede op til vandfaldet, hvor vi spiste frokost. Et stykke længere fremme skulle vi passerer floden, men der var ingen bro. Vi besluttede at tage skoene af og vade over i det 5 ºC varme vand, hvor bunden var af sten. Det lange hold havde andre problemer, idet de skulle passerer floden over en smal dæmning, hvor de måtte sidde over skrævs på betonen. Alle kom over, dog var der en der gled og tog fra med hånden, som herefter brækkede. Turen ned var også af større sværhedsgrad, da den var stejl og fugtig. Desværre havde vi endnu et uheld, idet en gled og brækkede foden. Alle var enige om, at det havde været en hård tur, men udfordrende og spændende. Igen spisning på en ny restaurant. Ture på hhv. 13 og 19 km.

Torsdag 04 SEP blev vi i busser kørt til Islands første parlament, Thingvellie. Her gik vi en lang tur i området og spiste vores frokost. Vi blev herefter kørt til Geysier. Her ser vi flere ”Hot Spring” af gejseren, og området med de varme søer. Vi blev nu kørt til et af Islands største vandfald, Gullfoss. Vi brugte lang tid, til at se dette imponerende vandfald i flot vejr. Efter hjemkomsten blev der spist på en ny restaurant. Oplevelsesrig tur, hvor der blev gået 13 km.

Fredag 05 SEP kørte vi i busser kl. 08 mod sydkysten. Vi stoppede ved Skogafoss, som var et rigtig flot vandfald. Herfra gik 20 km holdet ad landevejen og ind ad en grusvej til Myrdalsjökull gletsjeren. Det korte hold gik kun ad grusvejen. Det var spændende at gå så tæt ved en stor gletsjer. Vi gik samme vej tilbage, hvor busserne holdt ved vejen. Vi stoppede ved vandfaldet Seljalandsfoss, som er et vandfald, hvor det er muligt at gå bag om vandfaldet. Ture på hhv. 11 og 17 km.

Lørdag 06 SEP Bliver vi alle kørt til et område uden for Reykjavik, Heidemørk, som er en nationalpark. Herfra gik vi gennem parken og ad grønne stier helt hjem til hotellet. Ture på hhv. 19 og 26 km. Nogle få blev sat af tidligere, således, at der kun var 10 km hjem. Vi sluttede med at spise på Restaurant Reykjavik, hvor der blev serveret en fantastisk fiskebuffet.

Søndag 07 SEP var hjemrejsedag. Ca. halvdelen af deltagerne skulle med morgenflyet kl. 07 og de øvrige kl. 13. Alt forløb godt, og alle kom godt til Kastrup.

Island er et fantastisk vandreområde, med ruter at alle sværhedsgrader. Både det sydlige og det nordlige kan anbefales.

Fakta om turen:

Varighed:        7 dage

Arrangør:        MotionDanmark.

Rejseselskab:  OuerWorld A/S.

Pris:                 8.995 kr./person i dobbelt værelse

Fuld kost.

Hotel:              Foss Baròn Hotel i Rekjavik.

Tre førte turer hver dag.

Morgen- og eftermiddagsudstræk hver dag.

Ønskes nærmere oplysninger kan vi kontaktes på hhv.: rose@email.dk. eller vindum@hotmail.dk

D.A.F

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af