Gennem smalle slugter ved Rathen.

REJSEBERETNINGER

Dresden 2014

27. juni 2014 · Henning Rose

Lørdag 14 JUN mødtes de 14 deltagere på Københavns H, for at tage toget til Dresden. Grundet broarbejde skulle vi af sted kl. 06.11 for at nå toget til Dresden. Bortset fra nogle forsinkelser kom vi godt til Bilz-kurhotel, hvor vi var ca. kl. 18 og blev indkvarteret.

Søndag 15 mødtes vi kl. 09, efter et udmærket morgenmåltid. Vi startede 1. dags tur med lidt skov og kom senere ind i byen Radebeul, som vi gik igennem ind til vi nåede Elben. Vi fulgte Elben et langt stykke inden vi gik ind i landet igen og tilbage til hotellet. En god tur ad gode skovstier og mindre asfaltstier. Turen blev på 19 kmi fint vejr.

Mandag 16 gik turen gennem en del skov ad gode stier. Vi kom frem til to mindre søer, hvor vi holdt en længere pause. Vi gik rundt om den største sø ad meget små stier og kom senere frem til borgen Moritzburg. Vi gik gennem byen og over en del åbent landskab til hotellet. Denne tur blev på 21 km og igen i fint vejr.

Tirsdag 17 gik vi ad meget varieret terræn til Dresden. Vi var fremme kl. 12 og vi spiste frokost. Herefter gik vi til alle seværdighederne, Operaen, Zwinger, Katedralen, Frauenkirchen, Grosser Garten og meget mere. Vi spiste middag i Dresden og tog toget til nærmeste station og gik de sidste 3 km til hotellet. En lang dag, fra 09 til 21.30, men med mange oplevelser i flot vejr. Turen blev på 27 km.

Onsdag 18 gik vi til stationen og tog toget dog med et skift, til Kurort Rathen. Her tog vi en speciel svingfærge over Elben. Vi startede vores tur gennem byen og herefter op ad bjerget. Det var en lang sej bakke, men anstrengelserne var ikke forgæves. Der var nogle helt fantastiske udsigter med flotte bjergformationer. Der var mange små stier med udsigtspunkter. På toppen spiste vi vores frokost på en lille cafe. Nedturen var meget spændende. Stien gik gennem bjergformationerne, ad meget små stier og trapper, det var noget af en oplevelse. Det sidste stykke vej var fladt og langs to kunstige søer. Vi nåede tilbage til byen og kort efter tog vi båden, der skulle sejle os til Dresden. Sejlturen der tog 2½ t var en god oplevelse, og vi kunne samtidig spise vores middagsmad. Vi gik til hovedbanen og tog toget, og gik de sidste 3 km. Igen en lang dag med mange oplevelser, på 18 km i meget flot vejr.

Torsdag 19 gik vi gennem en del åbne landskaber og sluttede i byen Moritzburg. Her var vi helt inde og rundt om borgen. Vi gik rundt om slotssøen inden vi gik gennem skoven hjem. En fin tur på 21 km, hvor vejret var noget køligere en de forrige dage.

Fredag 20 gik vi til stationen for at tage toget til Meissen. I Meissen skulle vi se porcelænsfabrikken og deres udstilling. Vi fik en spændende rundvisning og så deres meget flotte udstilling. Vi gik gennem byen til Frauenkirche, som desværre var under restaurering. Vi fortsatte til katedralen, Albrechtsburg, som vi så grundigt. Vi gik gennem den charmerende gamle by til stationen. Vi tog toget og gik det sidste stykke vej. En spændende tur på 10 km, i et vejr der flere gange truede med regn. Efter at have taget bad, tog vi en taxa til Dresden hovedbanegård. Her spiste vi middagsmad inden vi tog nattoget til København.

Lørdag 21 ankom vi i god behold til København, med kun en 1 t forsinkelse.

Områderne omkring Dresden er gode til vandreture, og der er mange opmærkede ruter.

Fakta om turen:

Varighed:        8 dage

Arrangør:        Udvandrene

Pris:                 5.000 kr./person i dobbelt værelse

Enkelt værelse + 800 kr.

Hotel:              Bilz Kurhotel, med ½ pension.

Ført tur i seks dage, samt sightseeing nogle dage.

Ønskes nærmere oplysninger kan vi kontaktes på: wicok@pc.dk

D.A.F

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af