Vandring langs Vadehavet.

REJSEBERETNINGER

Sort Sol 2013

30. oktober 2013 · Henning Rose

Den 18. oktober drog 36 rejseglade personer fra de tre foreninger ALUGOD, HOLBÆK og TAASTRUP af sted med kurs mod Ribe for at opleve naturfænomenet SORT SOL. Det var strålende solskin, og vi nød de farvestrålende landskaber, som vi passerede, alt imens snakken gik livligt. Ulla var stået op 'midt om natten' for at bage de skønneste boller, og vores chauffør sørgede for kaffe, som vi fik på rastepladsen.

Ved 17-tiden ankom vi til Agerskov Kro, hvor vi stillede op udenfor døren, fik udleveret nøgler, og fandt vores hus. Kroens hovedbygning var gammel og meget smuk, og der var bygget flere huse til igennem årene, og hvert hus havde navn og årstal for opførelsen. Vi fik pragtfulde værelser, hvor vi oven i købet kunne brygge kaffe.

Det blev tid til middag, og det viste sig at være galla, den mest vidunderlige 3-ret-ters menu, incl. drikkevarer. Søren sørgede for underholdning i 50'er/60'er stil, som vi alle nød. Et par kædedanse bragte stemningen og det gode grin i top.

Dagen efter besøgte vi KAMMERSLUSEN lige uden for Ribe, som det tog 5 år at bygge, og som er 15 km. lang. Vi havde en dejlig gåtur rundt i Ribe, bl.a. på et stisystem med masser af geder og dådyr. Efter spisning i Ribe kørte vi til Vadehavet. Her blev vi blæst godt igennem på en dejlig vandretur langs Vadehavet, hvorefter vi kørte til Møgeltønder, hvor vi skulle møde vores guide til 'SORT SAFARI'. Hun kom med i bussen, og vi kørte syd for grænsen til det sted, hvor stærene har sovepladser på nuværende tidspunkt. Undervejs fik vi en masse informationer om stærene. Vi fik en fantastisk oplevelse med 1.000-vis af stære, som i kæmpe formationer fløj rundt og afsøgte området for egnede sovepladser, før de - med lynets hast - slog sig ned i rørskoven. Efter Sort Sol spiste vi de medbragte dejlige sandwich fra kroen, Ved hjemkomsten fik vi dejlig suppe og kaffe, og godt forblæste efter en begivenhedsrig dag varede det ikke længe, før vi sagde 'tak og godnat.

Den sidste dag gik turen til grænsen 'Fleegård', hvor shoppegenet blev sluppet løs, og herfra videre til Flensborg. Her fik vi et velsmagende måltid, hvorefter vi drog hjemad, en rigtig god oplevelse rigere.

På alles vegne siger jeg stor tak til vores 007-ledere, Birgit, Lis og Henning.

Ruth.

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af