REJSEBERETNINGER

Østrig 2013

25. oktober 2013 · Henning Rose

Udvandrernes tredje tur i 2013 gik til Østrig. De 22 deltagere mødte op på Københavns Hovedbanegård fredag 20 SEP, for her at tage nattoget med liggevogn til syd Tyskland. Turen gik over Jylland og Padborg.

Lørdag 21 var vi langt nede i Tyskland. Desværre var toget forsinket, så vi nåede ikke vores ordinære tog. Ved at fortsætte med toget, nåede vi vores tog på næste station. Resten af turen forløb uden problemer, og vi nåede hotellet i Tauplitz rettidigt. Hotellet var et familiehotel med gode værelser, faciliteter og ikke mindst med god mad.

Søndag 22 gik vi fra hotellet kl. 09 ud på første tur. Vi gik ad en lille sti over markerne i dalen. Vi kom gennem meget små byer, og efter et par små pauser kom vi til en større by Bad Mittendorf. Her holdt vi frokost på en større cafe. Vi gik en god tur i byen, inden vi satte kurs hjemover. Hjemturen bød på flot terræn og en pæn stigning inden hotellet. Flot tur på 18 km med godt vejr.

Mandag 23 var målet byen Pürgg. En tur ad spændende stier førte os til byen. Flere gik en tur i byen, som var meget flot, og især kirken var interessant. Vi fortsatte ad meget små og ikke for gode stier, som gik op og ned indtil vi nåede højdepunktet Dachsteinblick. Her holdt vi frokost med en stor velfortjent øl. Hjemover gik turen igen ad små stier til hotellet. En flot tur på 19 km af større sværhedsgrad. Vejret var igen godt.

Tirsdag 24 gik turen ud til Hechl Hütte i Gnanitzalm. Vi gik ad små stier gennem landskabet og skovene, og senere langs en flod indtil vi ankom til hytten Hechl Hütte. Hytten var en hyggelig cafe med gode forhold, hvor vi havde bestil frokost i forvejen. God oplevelse. Vi fortsatte igen ad interessante stier, som førte os tilbage til hotellet.  Dejlig tur på 22 km og igen med godt vejr.

Onsdag 25 gik vi gennem Tauplitz og mod nogle minder byer. Vi skulle op ad en meget lang bakke for at komme dertil. Vi fandt den sti vi skulle videre af, men den var næsten ufremkommelig, idet den var meget smal, sumpet og der lå mange rafter på tværs af stien. Alle kom gennem flaskehalsen og stien blev bedre. Der kom dog andre forhindringer, idet stien var svær at følge og vi skulle over en lidt bred bæk, hvor der næsten ingen sten var at træde på. Vi kom igen ud i åbne områder, hvor solen bagte og bød på seværdige udsigter. Vi kom til byen Bad Mittendorf, hvor vi holdt frokost. Herfra tog vi bussen tilbage til hotellet. En spændende tur på 15 km. Kl. 17 bliver vi kørt til hotellet hytte Pfanner-hütte, hvor der var serveret grill party. Fint arrangement.

Torsdag 26 tog vi bussen til Bad Mittendorf og igen en bus til Tauplitzalm, som var endestationen for det lokale skisportsområdet, 1.650 m. Det var desværre regnvejr, så vi gik nogle ture i højden uden at kunne se ret meget. Vi var ni der gik ned ad bjerget, mens de øvrige tog bussen retur. Nedturen var ad stejle stenede stier, men alle kom fint hjem. En lidt våd tur på 13 km.

Fredag 27 regnede det lige fra start, men vi var alligevel 16 der begav sig af sted. Dog var der ophold i regnen ind imellem. Vi gik ad små stier, som var mere eller mindre fremkommelige. Nogle stier var kostier, dvs. plørede og blandet med kokager. Vi kom alle igennem og sluttede på en restaurant. Resten af turen hjem gik vi en del på asfalt, hvor der var mange flotte udsigter (det var holdt op med at regne). Vi sluttede med en spændende sti gennem gårde og køer på marker og gennem flere led. Vi endte lige ved hotellet, hvor vi fik en ankomstøl. Om aftenen var der igen en god middag, hvor vi fik udleveret deltagerbeviset.

Lørdag 28 var afrejsedag, hvor vi tog toget fra Taupliz. Under vejs var der flere forsinkelser. Da vi nåede grænsen var vi 2 timer forsinket, da toget senere fik problemer, blev vi yderligere forsinket.

Alt i alt en rigtig god tur med mange oplevelser.

Fakta om turen:

Varighed:        1 uge

Arrangør:        Udvandrerne

Rejseselskab:  Udvandrerne

Pris:                 4.600 kr./person i dobbelt værelse

Hotel:              Hotel Seebacherhof med halvpension

Ført tur hver dag i 6 dage, (15 -20 km).

Ønskes nærmere oplysninger kan Ove kontaktes på: wicok@pc.dk

D.A.F

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af