REJSEBERETNINGER

Jønkøbing 2013

11. juni 2013 · Henning Rose

Foreningens første tur blev med bus fra Taastrup til Jönköping, hvor der var 41 tilmeldte fra de tre arrangerende klubber.

Lørdag 18 MAJ startes der fra Høje Taastrup station kl. 09, og igen med en bus fra EGON´s. Vi kendte chaufføren fra tidligere ture, så vi var tilfredse. Vi kørte over broen til Malmø, hvor vi kort efter holdt en kaffepause. Vi fortsatte til Kristianstad, hvor der blev holdt frokostpause i ca. 1½ time, således, at der mulighed for at se lidt af byen. Vi holdt endnu en lille pause inden vi nåede Jönköping sidst på eftermiddagen. Vi blev indkvarteret i udmærkede værelser. Inden aftensmaden holdt de tre turledere et møde med de svenske guider. Vi havde forinden kontaktet en svensk forening, for at høre om de kunne anbefale nogle ture, hvilket de kunne, samt stille guider til rådighed hver dag. Aftensmaden var god, med to retter hver dag.

Søndag 19 MAJ mødtes vi med de svenske guider efter morgenmaden. Alle kørte med bus til Bankerydledan, som vi skulle prøve kræfter med. Vi blev delt i to hold, et der ville gå 20 km og et der ville gå 10 km. Kort efter start, blev terrænet kuperet, men det var flot. Inden vi nåede de 10 km holdt bussen to stede, og begge steder var der deltager der hoppede på bussen. Efter frokost, som blev holdt ved en rasteplads med flot udsigt, var der flere, der valgte at tage yderligere en tur på 5 km, hvor bussen holdt for opsamling. Vi fortsatte, og det var skiftevis byger og ophold. Da vi når til næste busstop, var det begyndt at regne mere, så vi blev enige om, at stoppe turen efter 19 km, og blev kørt til hotellet. Flot tur, med en temperatur på 12-16 ºC.

Mandag 20 MAJ blev vi kørt i bus til byen Gränna, hvorfra vi tog færgen over til øen Visingsö. Vi gik til Visingborg, som vi så ruinen af. Herefter gik vi en flot tur langs kysten til øens sydligste punkt, hvor vi så de få rester af Näs slottet. Her spiste vi vores frokost. Vi gik herefter en tur over øen gennem åbne arealer, små landsbyer og gennem de gamle egeskove indtil vi sluttede ved den gamle Brahe kirke. Denne var meget anderledes end andre kirker. Vi gik til havnen for at sejle til Gränna. Her fik vi mulighed for at handle lidt, og især blev der købet "Polkagrise". Under turen fik vi nogle byger og til slut nogle tordenbyger. En fin tur på 15 km, lidt våd i 10-16 ºC.

Tirsdag 21 MAJ blev vi kørt til to forskellige startsteder. Et der var knapt så stejlt og et der var mere udfordrende. På turen var der mange stigninger især som trapper, men vi så mange flotte områder med vandfald. Vi sluttede ved en spejderhytte, hvor vi spiste frokost. Efter frokost var det begyndt at regne, så mange besluttede at tage med bussen hjem. De der fortsatte fik en tur med byger og opholdvejr. Bussen holdt to steder under vejs, og hver gang var der nogle der sprang fra. Til sidst var vi 10 der fortsatte resten af turen. Vi fik en fantastisk tur, men desværre, der hvor der skulle have været flotter udsigter var det tåget. Mange stier var blevet mudret, så det var også svært at gå. Vi kom alle igennem efter en tur på 30 km.

Onsdag 22 MAJ gik vi fra hotellet ned til kysten af Vättern. Vi gik langs kysten et godt stykke, som var en god oplevelse. Vi gik ind i landet og ad stier op ad bakke. Vi slutter ved et center med gode forhold for indtagelse af vores frokost. En del tog bussen hjem. Vi andre fortsatter hele turen, hvor vi så flotte udsigter, skove, åbne arealer og mudrede stier. Vi nåede hjem efter 20 km. Om aftenen var der afskedsmiddag, hvor de svenske guider var inviteret, med sang og god mad.

Torsdag 23 MAJ var hjemrejsedag. Bussen blev pakket og kørte kl. 10 mod Helsingborg. Her spiste vi frokost på en lille restaurant. Vi fortsatte over Øresundsbroen og videre til Høje Taastrup station.

Jönköping er et fantastisk område for vandringer. Der er mange ruter, og de er mærket fint op. Ruterne findes i mange distancer. Der er også mulighed for at leje cykler, så de også kan køres. I området er der også mange historiske og kulturelle ting at se. Områder kan derfor stærkt anbefales til udflugter.

Fakta om turen:

Varighed:        6 dage

Arrangør:        Rejseforeningen af 2007

Rejseselskab:  EGON's rejsebureau.

Pris:                 4.600 kr./person i dobbelt værelse

Hotel:              Quality Hotel, med fuld pension (madpakker).

To førte turer hver dag.

Ønskes nærmere oplysninger kan vi kontaktes på: rose@email.dk

D.A.F

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af