REJSEBERETNINGER

Lake District 2012

25. december 2012 · Henning Rose

Foreningens første tur i 2012 gik til Lake Distriktet i England. Lake Distriktet er et helt unikt vandreområde med en fantastisk natur. Vi var 13 deltagere på denne tur.

Lørdag 09 JUN mødtes vi alle i Kastrup. Over middag fløj vi med EasyJet til Manchester. I Manchester blev vi afhentet af en minibus, som kørte os til vores første hotel, Old Dungeon Ghyll hotel i Great Langdale. Hotellet lå for enden af vejen i fantastiske omgivelser. Værelserne og alle faciliteter var gode. England har ryg for et ringe køkken, men her var en forskel. Vi fik tre retter mad, som vi selv kunne vælge, som var af høj kvalitet, desuden var betjeningen hurtig og effektiv.

Søndag 10 JUN gik vi fra hotellet kl. 10. Kort efter kom første forhindring, som var passage af et mindre bjerg. Med lidt besvær kom alle op på toppen. Næste forhindring var endnu en bjergtop. Her skulle vi til at klatre, så vi valgte at gå uden om toppen. Vi fandt et godt sted til at spise vores medbragte madpakker. Det sidste af turen foregik på små veje og stier. At gå16 kmi dette terræn tager tid, så vi var først hjemme kl. 17. Vi sluttede turen med en pint god øl.

Mandag 11 JUN blev ikke lettere. Vi gik langs en flod3 km, hvorefter vi skulle over et pas på omkring600 m. Vi tog turen langsomt så alle kom op. Der ventede en flot udsigt, og vi kunne nu spise vores frokost ved en sø. Strabadserne var ikke overstået, idet der ventede endnu en opstigning, så vi kom op i over900 m. Terrænet var meget råt og nogle steder var der kun varter at gå efter. Nedstigningen kunne efterhånden begynde, men den var ikke let. Der kom et kort område, hvor der ingen sti var, men kun store sten. Vi kom alle hele ned i god behold, og med en oplevelse rigere. Vi sluttede igen med en stor velfortjent øl efter 16 hårde km.

Tirsdag 12 JUN valgte vi en daltur. Vi gik i dalene, gennem så byer og sluttede ved en stor sø, hvor frokosten blev indtaget. Vi gik næsten samme vej tilbage. En lang, varieret og spændende tur på20 km.

Onsdag 13 JUN blev vi hentet af bussen kl. 09, for at skifte til andet hotel. Vi fik en lille sightseeing tur indtil vi nåede søen Ullswater. Her fik vi en fin sejltur på søen. Fra søen gik turen til en park med et flot vandfald, og en stencirkel "Mini Stonehenge" og en bytur i Keswick. Vi nåede sent på eftermiddagen til Scarfell hotel. Hotellet var, som det andet, af meget høj standard.

Torsdag 14 JUN tog vi alle på en knap så udfordrende tur, men utrolig flot. Der var lidt i højden og en del i dalen. Undervejs fandt vi en Pub og vi fejrede også en fødselsdag. En god tur på16 km.

Fredag 15 JUN ventede vi med at gå til kl. 10, idet det havde regnet meget om natten og morgenen. Efter3 km, hvor vi drejede ind i en anden dal begyndte det igen at regne. Fem personer vendte næsen hjemad, mens de andre fem fortsatte turen. Vejret skiftede en del, mellem let og kraftig regn, og opholdsvejr. Vi havde en rigtig flot og interessant tur ind i dalen. På vej hjem var det tørvejr de sidste5 km. I en lille by fandt vi en lille kaffestue, som vi måtte afprøve.

Lørdag 16 JUN regnede det, det meste af dagen. De fleste valgte at tage bussen til byen Keswick. Vi var kun tre der valgte at gå. Vejret var klart nok, så vi gik over et fjeld, og ned til en sø, og herfra ad landevejen frem til en meget stor sø. Vi fulgte små stier og små veje til vi atter kom hjem til hotellet. En flot tur på17 kmi næsten regnvejr hele tiden. På nogle ad de små stier var der så meget vand, at vi måtte gå langt uden om for ikke at blive meget våde. Flere steder gik vi nærmest i små floder. Denne dag, og flere af de andre dage, var det fodtøjet der afgjorde om man overlevede.

Søndag 17 JUN var afrejsedag. Vi blev hentet af bussen kl. 09 og kørt til Manchester Airport. Indtjekning foregik gnidningsløst og alle kom med flyet til København.

Alle deltager udtrykte tilfredshed med turen, og havde fået store oplevelser med hjem. Flere havde fået flyttet nogle grænser mht. stigninger og terræn. Alt i alt en tur uden problemer i et fantastisk vandreterræn og med overkommelige udfordringer. Lake er et område, der kan kraftigt anbefales til alle, idet der er terræn på alle niveauer, og der er utroligt flot. Et utal af ture er godt beskrevet på internettet, med ruteskitser og billeder.

Fakta om turen:

Varighed:        9 dage

Arrangør:        Rejseforeningen af 2007.

Flyselskab:      EasyJet

Pris:                 7.000 kr./person i dobbelt værelse

Hotel:              Old Dungeon Ghyll og Scarfell hotel.

Pension:          Fuld pension.

Lejet bus mellem lufthavn og hoteller.

En ført tur hver dag i seks dage.

Ønskes nærmere oplysninger kan vi kontaktes på hhv.: rose@email.dk eller rejseforeningen007@gmail.com

D.A.F

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af