REJSEBERETNINGER

Sydtyskland 2010

04. oktober 2010 · Henning Rose

Udvandrernes sommertur gik i år (2011) til Fränkischen Schweiz, i Sydtyskland. Turen startede fredag 17 JUN hvor en gruppe på 15 personer tog aftentoget fra Kbh. Hovedbanegård, over Padborg, Fulda til Nürnberg. Fra Nürnberg køres med bus til pensionatet som lå i den lille by Bärnfels. Pensionatet "Drei Linden" var et familiedrevet pensionat med gode værelser og fine opholdsfaciliteter. Opholdet var med fuld pension, med selvsmurte madpakker og valg mellem fire til fem retter til aftensmaden, helt perfekt.

Lørdag 18 JUN gik med transport til pensionatet.

Søndag 19 JUN var første vandredag, og bussen, som skulle kører os til startstedet i Ebermannstadt, kom kl. 09. Vi fandt ruten, som var mærket meget fint op, men der var ellers mange ruter at vælge imellem. Vi gik ad små stier op og ned ad bakker, og endte ved en borgruin. Efter at have nyt udsigten gik det nedad, og igen opad til en ny ruin, og så ned igen ad en lille sti. Vi slutter i byen Muggendorf, hvor bussen hentede os, for at kører os til pensionatet.

Mandag 20 JUN blev vi hentet af bussen og kørt ud til det sted, hvor vi sluttede dage før. Vi startede med at gå opad, og sluttede foran en lang mørk grotte, Oswaldhöhle, som vi skulle gå igennem. Turen fortsatte opad indtil vi nåde turen højeste punkt på 553 m. Sidst på turen passerede vi endnu en borg, Burg Rabeneck. Vi blev hentet af bussen, som kørte os hjem.

Tirsdag 21 JUN. Bussen bragte os igen ud til startstedet. Vi tog vejen til Burg Rabenstein, som vi så lidt på, hvorefter vi fortsatte ad spændende stier til et hulekompleks, Sophienhöhle, som var utrolig flot. Vi gik videre til Ludwigshöhlen og, gennem Schneidersloch, som var en lille spændende sti, hvor vi skulle gennem flere huler i klipperne. Vi blev igen hentet af bussen og kørt hjem.

Onsdag 22 JUN. Vi blev kørt til startstedet i Gössweinstein, og straks efter skulle vi opad. Efter en del små stier nåede vi Tüchersfeld, hvor der var et egnsmuseum, som vi så. Museet havde en fin udstilling, og lå i flot natur. Vi gik igen ad små stier til byen Pottenstein. Pottenstein var en meget interessant by med mange gamle huse. Herfra tog vi en lille vandring i omegnen, inden vi blev hentet af bussen.

Torsdag 23 JUN Fra Pottenstein gik vi til Teufelshöhle, som var en stor drypstenshule. I hulen var der mange lange gange og store åbne områder, hvor der var mange utroligt flotte drybstensformationer. Vi gik, og vider gennem vekslende områder og endte i vores by, Bärnfels. Om eftermiddagen gik vi en tur op til en borgruin bag pensionatet.

Fredag 24 JUN gik vi fra Bärnfels gennem afvekslende terræn, flere små byer til Egloffstein. I denne by var der også en borg, som nogle af os, selvfølgelig gik op til. Vi blev hentet af bussen, og kørt til pensionatet. Fredag, vores sidste aften, blev der grillet. Vi kunne vælge mellem mange slags kød, salater og brød, så alle blev mætte.

Lørdag 25 JUN var hjemrejsedag. Vi tog to busser for at komme til Pegnitz, og herfra toget via, Nürnberg, Hamburg, Puttgarden til København.

Vi var heldige med vejret, da vi kun fik ganske få små byger. Temperaturen var god, ikke for koldt og ikke for varmt. Området kan stærkt anbefales til andre, da området er meget varieret, spændende og godt mærket op.

D.A.F

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af