REJSEBERETNINGER

Island 2010

01. oktober 2010 · Henning Rose

Rejseforeningen "007" arrangerede i starten af AUG en vandretur til Island, og det blev en fantastisk tur.

Vi startede 22 personer fra Kastrup og fløj til det nordlige Island, Akureyri, hvor vi blev hentet at en bus. Vi fik først en lille bytur inden vi fortsatte til bestemmelsesstedet Myvatn. Ca. halvvejs gjorde vi hold ved Godafoss, som ikke er det største vandfald, men nok det flotteste på Island. Vi blev senere indkvarteret på gode to- og tresengs værelser.

2. dag blev vi hentet en bus, som kørte os til et af ydrepunkterne ved søen Myrvatn, hvorfra vi startede vandreturen hjem. Vi gik langs søen, og så i starten en mængde små vulkaner. Langs bredden var der utroligt flot, med lav vegetation langs søen og golde lavamarker til den anden side. Vi kom ind i en naturpark, hvor der var helt fantastiske motiver. Mod slutningen når vi parken Dimmuborgir, som er en park med store lavaformationer. Vi skulle gennem et stort hul i formationen, for at komme videre mod vores hotel. Det blev en lidt anstrengende tur på 24 km i sol og 25 °C.

3. dag Gik vi til en meget stor udslukt vulkan Hverfjal. Vi gik op ad vulkanen, og op til krateret. Vi tog hele turen rundt på kraterkanten, som er 3 km lang. Fra kanten var der en fantastisk udsigt over hele området. Efter nedturen spiste vi vores madpakke, inden vi gik til et udendørs naturbad. Vi badede i det næsten 40 °C varme vand i en time, og vi blev meget trætte. På hjemturen så vi nogle grotter med varmt vand i. Vi rundede den nærliggende by inden turen sluttede. En god tur på 20 km.

4. dag blev vi hentet af en bus og kørt til vulkanen Viti. Vi gik langs kraterkanten (1 km) og så på de mange damp og svovludslip, der har farvet en del af området i flotte farver. Vi gik videre til et andet bjerg, hvor der var meget store svovlområder. Vi tog vandrestien hjemad. Stien bød på mange udfordringer, som op og nedstigninger og vi kom helt op i 650 m højde, men det var umagen værd da naturen skiftede utroligt meget. For enden ad stien lå Namafjall. Namafjell er et meget stor område med boblende mudderpøle, dampudslip og vamtvandsøer. Vi tog den direkte vej hjem, og vi kom op på 26 km denne dag.

5. dag blev vi hentet af en bus og kørt til Dettifossen. Dettifossen er en af de største fosser på Island, og den var imponerende. Tæt på kunne vi også se Selfossen. Bussen kørte herefter til byen Reykahild, hvor mange af os tog en hvalsafari. Turen var dog lidt skuffende, idet vi kun, på lang afstand, så ryggene at to hvalarter.

6. dag blev vi hentet af en bus, som kørte os via Akyreyri og ad en lille vej midt ind på Island. Midt på øen var der en campingplads og div. bygninger. Vi spiste vores mad og så et stort område med svovl og damp. Nu blev vejen meget dårlig, kun grus med mange ujævnheder. Vi nåede frem til en bedre vej, og vi var nu tæt ved Gullfossen. Gullfossen er Islands største fos, og der er utrolige store vandmængder der passerer. Vi fortsætter turen til Geysir. Vi så den springe flere gange, og det er lige betagende hver gang. Vi slutter ved vandrerhjemmet i Laugavatn.

7. dag blev vi kørt til Tingvellir. Vi gik en lang tur i terrænet og ender ved selve det gamle tingsted. Området er meget flot. Vi sluttede turen hvor vi startede, og her blev vi hentet af en bus, som kørte os til vandrerhjemmet i Reykjavik. En dagstur på 18 km.

8. dag gik vi bytur i Reykjavik. Vi får travet byen tynd, og nåede bla. op i tårnet på Halgrimskirken.

9. dag blev vi hentet af en bus, som kørte os til foden af vulkanen Hekla. Kort før vi nåede Hekla stod vulkanen helt klar, men kort efter vi startede vores vandring til toppen, blev det skyet og begyndte at finregne og halvdelen af Hekla var indhyllet i skyer. Vi nåede et stykke op, og fandt det ikke umagen værd at fortsætte pga. vejret. Vi fandt plan B frem og kørte en alternativ tur hjem. Vi så bla. stedet, hvor den amerikanske og europæiske kontinentalsokkel mødes, meget interessant.

10. dag gik vi 15,5 km langs en pipeline til den Blå Lagune. Vi badede i rigtig lang tid, og solbadede, idet det nok var 25 °C. Vi tog bussen hjem. Om aftenen spiser vi samlet på vandrerhjemme, hvor vi fik bragt pizza som afskedsmiddag.

11. dag stod vi meget tidligt op, idet vi skulle flyve fra Keflavik kl. 07.10. Vi kom alle med og kom rettidig til Kastrup.

Island har i øjeblikket samme prisniveau som Danmark, så hvis du kunne tænke dig en tur til Island, så er det nu. Der er utroligt meget natur og kultur at se, og det er ikke overrendt.

Hilsen "007"

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af