REJSEBERETNINGER

Gotland 2010

01. juli 2010 · Henning Rose

Onsdag
01 JUN blev bussen pakket på Høje Taastrup station. Vi var 48 personer, der var tilmeldt Gotlandsturen. John fra "Egons busser" kørte os over Øresundsbroen til Kristinsstad, hvor bestemmelserne sagde, at han skulle have et hvil. Vi benyttede lejligheden til at spise vores frokost, og se nærmere på den meget interessante by. Vi fortsatte til Kalmar, hvor vi igen skulle holde pause. Vi så Kalmar slot ude fra, som var utroligt flot velbevaret. Vi når Oskarsham, hvor vi tog færgen til Visby. Vi havde valgt den sene færge og med 3 timers sejltid og lid kørsel, var vi først fremme ved indkvarteringen kl. 00.30. Vi blev indkvarteret i små ferielejligheder, som var godt indrettet. Der var et stort stuehus, hvor vi spiste, vores to måltider.

Torsdag
02 JUN tog vi lidt senere af sted, så bussen kørte først kl. 10. De der skulle gå ca. 20 km blev sat af først, og senere de der skulle gå 10+ km. Vi gik langs kysten og måtte over en lille elv, hvor flere tog skoene af for at komme over. Vi fortsatte gennem et spændende terræn, og selvfølgelig skulle vi klatre lidt op på en lille bakke, hvor der var en flot udsigt. Naturen vekslede en del og det tog længere tid end beregnet at komme frem. Vi nåede frem til P-pladsen, hvor vores bus holdt med madpakkerne og drikkevarerne. Vi skulle have gået yderligere en strækning, men da klokke var langt fremskredet, valgte vi at stoppe turen efter frokosten, men vi nåede de 20 km, hvor det andet hold nåede 14 km. Vi fik senere en god to retters menu.

Fredag
03 JUN afgik bussen kl. 09 til et sted uden for Visby. Vi gik alle samlet, og vi startede med lidt terræn, og gik senere over på en asfalt promenadesti mod Visby. Vi kom forbi ringmuren til Visby, som var meget velbevaret. Vi ankom til parken lige uden for den gamle bydel. Her var bussen, og vi spiste vores madpakker i parken. Vi havde bestilt en lokalguide, og hun tog os alle på en ca. 2 timer rundtur i den gamle by. Herefter blev der lejlighed til selv at gå en tur i byen, inden vi alle kørte hjem.

Lørdag
04 JUN var der sightseeing. Kl. 09 kom den lokale guide for at køre med os i bussen. Hun var let at forstå, og hun fortalte en utrolig masse om stederne som vi så, og passerer. Vi nåede helt op på det nordligste af øen, hvor der var nogle fantastiske klippeformationer. Vi så rigtig meget på turen, og alle var tilfredse med arrangementet.

Søndag
05 JUN kørte bussen igen kl. 09 fra hotellet. Vi blev denne gang kørt et stykke ind i landet for at følge Pilgrimsruten til Visby. Det lange hold kom op på 27 km og det lille hold 19 km. Ruten var interessant, og afvekslende, men det var 25 ºC i skyggen, solen brændte og det var helt stille, så det var en stor opgave for de fleste. Heldigvis var der en pool på hotellet, som mange benyttede sig af.

Mandag
06 JUN var det afrejsedag, men først sent, så vi gik i to hold på to distancer. Det lange hold gik 15 km, først på landevej og herefter ind over marker, hvor vi måtte forcere et par pigtrådshegn, men vi så en del store gamle gravhøje. Vi badede og mødtes ved bussen kl. 15, og kørte til Visby. Vi tog færgen og kørte denne gang over Helsingborg til Helsingør. Efter aftale med busselskabet blev der holdt tre, i Værløse, Høje Taastrup og Holbæk, hvilket var passende da vi først kom hjem kl. 02.

En rigtig god tur, i et område med fin natur og meget gammel dansk kultur, så det er helt bestemt en ø der er værd at se. Alle deltagernes forventninger blev opfyldt, så turen må betegnes som vellykket.

D.A.F

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af