REJSEBERETNINGER

Hadrians Wall 2009

31. juli 2009 · Henning og Merete, Alugod.

Rejseforeningen af 2007´s anden tur i 2009 gik til Nord England, for fra Newcastle at følge Hadrian´s Mur tværs over England.

Torsdag d. 30 juli startede de 20 deltagere fra Kastrup for at flyve til Newcastle. Vi havde et længere ophold i Stansted, hvorfor vi kunne nå at besøge den nærliggende by Bishop. En interessant typisk gammel engelsk by. Den sidste flyvetur til Newcastle foregik uden problemer, og vi blev indkvarteret på vores hotel.

Fredag startede med blå himmel, og vi gik få km til startstedet Segedunum, som var et stort romersk fort. Nu er der et interessant museum, som vi fik at se. Turen fortsatte langs floden Tyne. Der var en del by på ruten, men det var yderst interessant og flot. Turen var på 27 km.

Lørdag startede lidt fugtigt men det klarede op. Vi går ad naturstier, over marker, går langs romerske grøfter og langs dele af muren. Der er mange klaplåger og mange stiger over markmurene, så alt i alt er hastigheden lav. Igen en flot dag med mange udsigter. Dagens tur var på 26 km.

Søndag fortsatte vi langs muren over marker og folde med køer, får og heste. Da vi gik et stykke inde i landet havde vi taget madpakker med, og de blev spist ved et godt "spisested" langs muren. Ruten blev mere og mere bakket, men utroligt flot, og vi nåede langt om længe til vores farm lang ud på landet. Et dejligt opholdssted, med god mad, vin og øl. Dagens tur var på 22,5 km, men anstrengende.

Mandag var fridag og vi havde derfor arrangeret besøg på Roman Army Museum og Vindolanda, som er et stort udgravet fort. Vi fik lavet en rigtig god dag med disse besøg.

Tirsdag startede turen straks med op- og nedture. Vi nåede murens højeste beliggende sted på 345 m. Halvvejs på turen blev terrænet fladere, og efter en flot tur nåede vi slutstedet "pubben", hvor vi fik en stor øl. Vi beslutter at køre i taxa de tre km til hotellet. Turen var på 27 km.

Onsdag efter at have indtaget det store engelske morgenbord, startede vi igen fra "pubben". Terrænet var nu mere fladt, men stadig med flotte udsigter. Vi spiste på en pub, og nåede sent på eftermiddagen til den store by Carlisle, hvor vi blev indkvarteret. Der var her tid til et pubbesøg, inden vi gik ud for at spise på en kinesisk restaurant. Dagens tur var på 20 km.

Torsdag startede vi på rutens sidste strækning i flot vejr. Vi gik langs floden og herefter ind i landet. Vi spiste på en pub, så et lille slot inden vi begav os ud på en lang strækning langs marsken. Det var også et interessant område, og straks efter nåede vi vores endelige mål - murens ende. Vi tog familiebilledet, og gik til pubben for at få en øl og vores diplomer. Øl kunne vi få, men der var kun fem diplomer tilbage, så mange måtte undvære. Vi blev kørt tilbage til hotellet i Carlisle. Den sidste tur var på 25 km. Vi slutter aftenen med en lækker afskedsmiddag.

Fredag var afrejsedag, og vi blev kørt til lufthavnen i Newcastle for at flyve hjem via Heathrow til Kastrup.

En fantastisk tur, der gik glat, bortset fra de forhindringer der var på ruterne, flotte udsigter, vanskelige ruter, låger, stiger, smalle stier og frem for at var der et utroligt godt kammeratskab, Tak for det.

D.A.F

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af