Loading...

Fodsporet #90

Kære træningsmakker

13. november 2020 · Nina Christensen

af Susanne Grøn og Susanne Findsen

Uden dig bliver det ikke til noget – jeg kan ikke undvære dig. Skal vi lave en aftale?

Det er ikke nyt, og vi kender det alle sammen, det med at det kan være svært at holde motivationen til at motionere regelmæssigt, at komme ud ofte nok og gå langt nok. Og der kan være mange barrierer, faldgruber eller ”dårlige undskyldninger”.  Som fysioterapeut taler jeg med mange mennesker om motion som en del af mit arbejde. Mange fortæller om træthed efter arbejde, om dårligt vejr, om glatte veje om vinteren, om mørket, og netop nu også om bekymringer for Corona.  Og det gælder jo for os allesammen, at sofaen nogle gange trækker som en stærkere magnet end vandrestøvlerne. 

Det bedste kneb jeg kender er at have en aftale! Man kan jo ikke brænde en ven af, så man må afsted som aftalt. Når jeg træner med andre, så giver jeg den ofte lidt mere gas, og jeg bliver ved lidt længere. Og så er det jo bare hyggeligt at være sammen, ikk’?

Sportspsykolog Carsten Hvid Larsen fra Syddansk Universitet giver i Jyllands-posten gode råd til at arbejde med motivationen. Tænk over hvorfor vandreturen er vigtig for dig – handler det om sundhed, velvære, konkurrence, personlige ambitioner eller det sociale samvær? Tænk også over, hvilke barrierer du vil støde på – eks. det med at det er mørkt, når du kommer hjem fra arbejdet. Sæt små delmål, som er realistiske, så du oftere kan klappe dig selv på skulderen end at dyrke fiaskoer. Og find en motionsven!

Nu for tiden hvor vi er ramt af Corona-epidemien, er der restriktioner i form af forsamlingsloft, aflyste aktiviteter og lukkede centre. Vi skal ses med færre mennesker og hellere udenfor end inde. Men det betyder jo netop, at vi, som kan lide at gå i naturen, stadig kan dyrke vores fritidsinteresse. Tænk over hvordan du kan overkomme barrierne og få dine motionsture gennemført.  

Selv om vi ikke dyrker eliteidræt, kan vil lade os inspirere af idrætspsykologerne i Teamdanmark . På deres hjemmeside kan du læse ”Sportspsykologiske anbefalinger i en coronatid”.  De praktiske råd er at motionere af lyst og med glæde. Giv dig selv lov til at hvile og have en dag på sofaen, hvor du finder overskud. Arbejd med at forbedre teknikken, styrketræn bestemte muskler eller lav mentaltræning. Lav sociale kontakter og hold fast i den gode daglige rytme omkring søvn, måltider og aktiviteter. 

Overvej nu om et af de mennesker du omgås til hverdag kan blive din motionsven? Et familiemedlem som du går tur med i stedet for at mødes inden døre? En nabo som også arbejder hjemme og trænger til luft? Eller en kollega som du kan træne med før eller efter arbejde?  Du kan måske også tage initiativ til ”Walk and talk” uanset om I arbejder hjemme eller møder ind fysisk på arbejdspladsen.

Tag telefonen, glæd en ven og lav en aftale. Aftal gerne en fast ugedag som passer jer begge og som prioriteres højt. Tal også gerne om hvordan I kan træne med 2 meters afstand, og hvornår det er rigtigt at melde afbud. Få alt det praktiske på plads og glæd dig!

I næste Fodspor vil du få inspiration til jeres fællestræning ude eller inde.

Rigtig god novembertræning.

 

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

(+45) 43 26 23 08

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

(+45) 79 40 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design