Loading...

Fodsporet #88

Dine sunde fødder

17. september 2020 · Nina Christensen

af Susanne Grøn og Susanne Findsen

Dine fødder er nok den mest betydningsfulde kropsdel for dig, som elsker at vandre, og skoene dit vigtigste træningsredskab. Men passer du godt på dem? - fødderne altså, og bruger du fornuftigt fodtøj? Dette Fodspor skal handle om de problematiske fødder og om at forebygge problemer med fødderne. 

Som vi skriver i Fodsporet Slip fødderne fri og Vores Fødder, så er fødder nogle fantastisk komplekse konstruktioner, som vi bør passe godt og styrke med øvelser. Vask, skrub og tør dine fødder grundigt, inspicér dem ofte, klip neglene og hold øje med hård hud, som er tegn på tryk. Brug gode vandresko eller støvler som beskytter mod løse sten i skoen, som støtter svangen godt og giver plads til tæerne. Brug gerne to par tynde uldstrømper som beskytter huden mod fugt og slid. Lad fødderne få luft og hvile efter en lang tur, så de kan restituere til næste udfordring. Og træn musklerne så styrke og udholdenhed svarer til det, du kræver af dem. 

Et par gode tjekpunkter for at give opmærksomhed til dine fødder kunne være:

  • Står og går du i mange timer på arbejdet? 
  • Er underlaget hårdt?
  • Har du problemer med ankler, knæ, hofter og ryg?
  • Er du plaget af hård hud?
  • Er dine fødder begyndt at gøre ondt, og føles de trætte?
  • Er dine vandreture længere og hyppigere end vanligt?
  • Er du også kommet lidt op i alderen, og vejer du lidt for meget?
  • Har du diabetes og har nedsat følesans eller blodcirkulation, så er det særligt vigtigt at du forebygger tryk og sår med regelmæssig forpleje og godt fortøj. 

Hvis du kan svare ja til et eller flere af disse spørgsmål, så er det måske på tide at give fødderne mere kærlig opmærksomhed. 

Mange fodproblemer skyldes udtrætning eller overbelastning af ledbånd og muskler i foden. Og her kan indlæg i skoene aflaste og støtte. Træthed eller kramper i forfoden kan f.eks. skyldes begyndende nedsunken forfod eller stivhed i storetåens led. Du vil kunne se at forfoden flader lidt ud - her kan et lille løft med en forfodspeloote måske hjælpe dig. Nogle mennesker plages også af en skæv storetå, som påvirker fodafviklingen under gang, og giver pladsproblemer i skoene - her skal en specialist konsulteres.

Et andet hyppigt problem er smerter i hælen. Det kan skyldes, at hælpuden ikke længere absorberer stød godt nok, måske i kombination med at du bruger for gamle eller dårlige sko. Hælsmerter kan også skyldes en irritation i hælsenen, som understøtter svangen. I sådanne tilfælde gælder det om at bruge sko, som støtter godt, og evt. med indlæg som støtter svangen og fodafviklingen. 

Mange fysioterapeuter, fodterapeuter og bandagister tilbyder ganganalyse med 3D scanning af fødderne, således at man kan se, hvor trykket er størst i forskellige faser af gangen, og om det kan forklare dine problemer. Den kliniske undersøgelse af fødderne, sammenholdt med en scanning og dine symptomer, giver den mest nuancerede forståelse af foden og bedst kvalificerede vejledning om sko, indlæg og øvelser. 

Det kan godt være lidt af en jungle at finde en behandler, som kan give dig den bedste og mest rigtige vejledning. Kig derfor efter autoriserede fodterapeuter, fysioterapeuter og bandagister, som har specialiseret sig i undersøgelse og behandling af fodproblemer. Du kan finde god information på deres hjemmesider; se f.eks. Sahva’s hjemmeside ”Bliv klogere på dine fødder”eller Stats autoriserede Fodterapeuter hjemmeside "Alt om foden" eller din lokale fysioterapi klinik, og få mere indsigt i de typiske fodproblemer, og viden om hvad den enkelte behandler har specialiseret sig i. Så kan du nemlig bedre vælge hvem, der vil være den rigtige til at hjælpe dig med råd og vejledning og behandling i form af aflastning, støtte og øvelser.

Forhåbentlig er du nu bedre motiveret for at gøre noget godt for dig selv og dine fødder, og evt. opsøge hjælp, så du kan klare de gode lange vandreture mange år frem. 

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

(+45) 43 26 23 08

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

(+45) 79 40 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design