Loading...

Fodsporet #86

Ta’ på sommerferie med Big Five!

03. august 2020 · Nina Christensen

af Susanne Grøn og Susanne Findsen

På Afrikas savanner repræsenterer begrebet ”Big Five” de fem dyr på savannen, som er sværest for storvildtjægerne at nedlægge: løven, bøflen, næsehornet, elefanten og leoparden.

 

Billede1h 

 

I år kommer vi ikke afsted på safari i Afrika, men der er god mulighed for andre ”Big Five”. 

Ude i den danske natur finder vi f.eks andre fantastiske dyr, ikke dyr som vi skal stræbe efter som storvildtjægere, men blot beundre dem, eller vi kan rette opmærksomheden mod vores helt egen personlige ”Big Five”. Går turen ud i haven, i parken eller på altanen og dyrk din egen ”Big Five” - træn kroppens største muskler.

Når vi taler om sundhed i form af styrke- og konditionstræning gælder det nemlig om at træne de største muskler i kroppen. Træning med de store muskler i kroppen medfører dels, at vi er stærke nok til, uden besvær, at klare hverdagens udfordringer og fornøjelser, men også at vores kondition forbedres. Det er jo således, at hjertet arbejder mere – jo større muskelmasse vi aktiverer. 

 

Billede1 (1)

Kilde: ”Atlas over bevægeapparater” af M.L. Kowal og L.P. Mørch

 

Menneskekroppens største muskel er formodentlig ballemusklen (m.gluteus maximus), den næststørste er lårmusklen (mm.quadriceps), hasemusklen (m. biceps femoris) og hoftebøjeren (m.iliopsoas) er også blandt kroppens største. I underbenene er det værd at fremhæve lægmusklen (m.triceps surae), som bla. medvirker til at cirkulere blodet i kroppen, for hvert skridt vi tager. I overkroppn er de største muskler: den brede rygmuskel (m.lattisimus dorsi), brystmusklen (m.pectoralis) og tricepsmusklen (m.triceps brachi). Mavemusklerne består af tre muskler: de lige (mm.rectus abdominis), den tværgående (m.transversus) og de skrå bugmuskler (mm.obliqus abdominii), som samlet også udgør en stor masse og har en vigtig funktion i at stabilisere ryggen. 

Når du bevæger dig i naturen, kommer mange af musklerne automatisk på arbejde, og det er meget anderledes end i fitnesscentret, hvor man gerne arbejder med et fåtal af muskler ad gangen. Tag familien med på skovtræningstur! Skab en god stemning med en trommeseance på picnic-bordet - lav en masse larm ved at slå med store armbevægelser og små hurtige trommeslag. Snig jer ind mellem træerne – langsomt, snigende forlæns, baglæns og sidelæns på vagt over for skovens dyr. Gå med let bøjede knæ og hofter til det syrer til, kæmp jer hurtigt op ad en bakke med ”grim gang”. På toppen byder I hinanden velkommen med små hurtige hop med lægmusklerne som Masaier i Afrika. Find lange tunge grene i skovbunden og træn overkroppens muskler. Stå godt med let bøjede knæ og ret ryg, grib grenens ene ende med begge hænder og stem kraftfuldt fremad og opad med skulder- og brystmuskler. Baller og lår arbejder med, når I strækker knæ og hofter. Hold om en gren med den ene hånd ved knæet og træk grenen tilbage i en kraftfund bevægelse med den brede rygmuskel og triceps, som om du starter en græsslåmaskine. Grib om stammen på et af skovens slanke træer, læn dig tilbage, så du ”hænger” lidt i stammen og træk dig op igen. Giv mavemusklerne en omgang - sæt jer i det høje græs eller på en træstub, læn jer godt tilbage og løft benene og lav små sakse-bevægelser eller små bøje og strække-bevægelser i hofteleddet. Hold lige så mange pauser som nødvendigt for at nå 100 gentagelser.

God tur med Big Five og god sommer.

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

(+45) 43 26 23 08

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

(+45) 79 40 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design