Loading...

Fodsporet #83

Skovtræning – udendørs motion hitter netop nu

18. marts 2020 · Nina Christensen

af Susanne Grøn og Susanne Findsen

Hvad er skovtræning egentlig? Hvordan griber man det an? Og hvem kan blive ”Skovtræner”? Her får du vores bud på nogle af svarene og inspiration til god motion!

Skovtræning er først og fremmest frisk luft med minimal risiko for at blive smittet af virus. Skoven lugter aldrig af sved og sure tæer, men af nyfalden regn eller blomstrende mirabeller.  Uanset om det er en dejlig solskinsdag, en fugtig regnvejrsdag eller en blæsende fornøjelse, så kan man få røde kinder og fylde lungerne med god frisk luft. 

Skovtræning er i hvert fald også natur. Hvis du jævnligt kommer afsted i skoven året rundt, så vil du kunne følge med i årstidernes skiften. Du vil opdage årets første anemoner (som er der allerede nu) og høre den første solsort eller spætte. 

Skovtræning er i høj grad også variation. Naturen er fascinerende forskelligartet – der findes ikke to skovområder der er ens. Stier og skovbund byder på forskellige udfordringer – hurtig eller langsom bevægelse, fartleg eller høje knæløftninger, balance- eller styrketræning. Nogle skove har brede stier, mens træerne andre stede ligger hulter til bulter og inviterer til en klatretur. Brug de brede grusstier til hurtig gang og intervaltræning som er meget effektiv til at forbedre konditionen. Nogle skove er kuperede og kræver hårdt arbejde på bakkerne, mens andre har åbne eng-arealer med højt græs som inviterer til et-tagfat eller kaste-lege.  Skift mellem at kaste med højre og venstre arm – og kast alt hvad du kan finde: steen, grene eller kogler for eksempel.

Skaermbillede 2020 03 18 Kl 103750

Skovtræning stimulerer vores kreativitet. Hvilke øvelser skal vi finde på i dag? Et spørgsmål som aldrig er svært at svare på, hvis man lader skoven inspirere. Får du øje på en stor træstamme, så brug den til at holde balancen på, til at klatre hen over eller til at hoppe frem og tilbage over.

Skaermbillede 2020 03 18 Kl 103931

Alle de helt almindelige øvelser, du kender fra en gymnastiksal, kan også udføres i skoven. Prøv for eksempel at ligge på stammen i den klassiske ”Bækkenløft – skulderbro” hvor du træner stabilitet og bevægelighed af ryggen og hofterne. God ryg- og baglårsøvelse!  

Skaermbillede 2020 03 18 Kl 103904

Skovtræning er også socialt samvær. Med halvanden meters afstand, kan vi også nu hygge os sammen på afstand. Lav gerne aftale med en ven om at mødes ved en rød låge - det sikrer at I kommer afsted uanset vejret. At træne sammen med andre gør at vi arbejder lidt hårdere, end hvis vi var alene. En god konkurrence eller leg med en bold gør dig sikkert mere forpustet end den rolige gåtur. 

Skovtræning er gratis, hvis du selv finder på træningen, men der er rundt omkring i landet masser af holdtræningstilbud om motion i naturen. Kig evt. på www.skovtraning.dk eller søg i aftenskoler og foreninger, der hvor du bor.  Sidste argument - gå i skoven når du vil, der er (næsten) altid åbent.

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

(+45) 43 26 23 08

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

(+45) 79 40 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design