Loading...

Fodsporet #82

Gåtur, hundetur, træningstur, skitur – hvilken tur?

17. februar 2020 · Nina Christensen

af Susanne Grøn og Susanne Findsen

Forhåbentlig en dejlig tur!  Vores gå- og vandreture kan have mange forskellige formål og være af vidt forskellig karakter.  På nogle ture gælder det om at få lidt luft efter en lang dag på jobbet, hente børn eller blot om at komme hjem, mens det på andre ture gælder om at få nye oplevelser eller træne til noget stort. 

Turens længde, terrænet du går i, hastigheden, intensiteten og dermed graden af anstrengelse har betydning for, hvilken træningseffekt du får ud af det. Hvor anstrengende føles det undervejs? Tænk lidt over hvilken slags tur det bliver til i dag eller i morgen. Hvornår gik du sidst en rigtig god tur? En tur, hvor du svedte og blev forpustet? En tur, hvor du var rigtig godt træt bagefter? Sådan en tur har stor sundhedseffekt, fordi med anstrengelse følger også forbedring af konditionen. Konditionen er et meget vigtigt sundhedsparameter – der er stor sammenhæng mellem god kondition, sundhed og levealder. Og så giver det stor livskvalitet, at kunne klare hverdagens strabadser og lidt ekstra udfordring oveni.   

Borgskalen er et velegnet redskab til at vurdere anstrengelse. Vi skrev om Borgskalaen i Fodsporet i november 2012. Læs Om Borgskalaen her! /walk/fodsporet/2012/

I dette Fodspor vil vi lege med begreberne intensitet og anstrengelse. Vi skal prøve at bygge vores helt egen Borgskala – en skala til at graduere anstrengelse ved gang og vandring. Borgskalaen går fra 6 til 20; hvor 6 repræsenterer hvile, mens 20 repræsenterer maksimal anstrengelse. Sæt et 0 bagved tallet og så får du et skøn for pulsen hos et ungt menneske, som cirka har en hvilepuls på 60 og en makspuls på 200. 

De blå felter kan sagtens give en effekt på den mentale sundhed. Hvile er vigtig i rette doser og på det rigtige tidspunkt, f.eks. til restitution. Skovbadet er værdifuldt for at skabe balance mellem krop og sjæl, og det er en god stress-terapi. Og turen med din gamle mor er god for samvittigheden. 

Skaermbillede 2020 02 17 Kl 111209

De grønne felter viser, at der er kommet lidt tempo på, eller at turen får en vis varighed. Tommelfingerreglen er, at en tur i roligt tempo kan have en træningsværdi, hvis den er lang. Du kan for eksempel få godt udbytte af en rolig tur på 1½ time.

14-15 repræsenterer Snakkegrænsen, hvor du ikke længere kan føre en samtale, fordi vejrtrækningen øges. På Snakkegrænsen vil talen være forstyrret af åndedrættet. Det er nok også her, at du begynder at få varmen i kroppen. Og det er her sundhedseffekten for alvor begynder. En halv times gåtur på Snakkegrænsen og derover vil være konditionsfremmende. 

Jo hårdere og jo mere anstrengende det føles, jo mere effektiv motion vil det være. Trappe- og bakketræning samt intervaller er super effektiv motion.  

Som den ultimative træningstur og friluftsoplevelse vil vi gerne anbefale en tur på fjeldet i Sverige eller Norge med langrendsski om vinteren eller med vandrestave om sommeren. 

Byg nu din egen Borgskala med billeder fra gode gåture. 

 

Billede1

Billede2

Billede4 

 Billede3

 

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

(+45) 43 26 23 08

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

(+45) 79 40 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design