Loading...

Fodsporet #81

Sug skoven ind - mærk naturen – fyld sjælen op

14. januar 2020 · Nina Christensen

af Susanne Grøn og Susanne Findsen

Brug naturen til at øge dit mentale velvære - det er enkelt og gratis, det er effektivt og fantastisk dejligt!

Læg hverdagens stress og jag til side ind imellem eller så ofte du kan.  Brug naturen som terapi til at skabe mental balance, velvære og sundhed. Forebyg stress og uro, og øg din koncentrations- og præstationsevne, når det er det, der skal til. Naturen kan en masse, også når det kommer til at fremme velvære og sundhed. 

I nogle kulturer er det meget udbredt at bruge naturen som terapi. Oplagt er det at kigge mod Japan, hvor ”Skovbad” er en anerkendt terapiform, som har dannet grundlag for en hel genre indenfor sundhedsfremme og behandling under navnet Forest Medicine. På Japansk hedder Skovbadet Shinrin-Yoku, og det anbefales af læger som behandling på grund af de fysiologiske og psykologiske effekter. Studier viser at Shinrin-Yoku kan sænke blodtrykket og pulsen og mængden af stresshormoner i blodet. Skovbade kan også påvirke humøret i en gunstig retning, mindske angst, bekymring, depression og træthed. 

At skovbade er at bade sit sind i den friske skovluft, indånde skovens dufte og fylde lungerne med ilt. Det gøres ved fordybelse og hengivelse til skovens storhed, skønhed og uendelighed. Det siges at Skovbadet tager tid, gerne mindst tre timer og jo oftere du kan dyrke det, jo bedre virker det. At skovbade er nok også noget vi skal lære. Vi må øve os i at give slip på aktuelle planer, målrettethed, fokus og effektivitet. Vi skal slukke telefonen eller allerhelst lade den blive hjemme. Vi skal tage i skoven uden mål, rute og bagkant. Bare gå ind i vildnisset, væk fra stierne, ind mellem træerne. Stoppe op og åbne alle sanser – lytte, dufte, føle, balancere og mærke vores vejrtrækning. Vi skal sætte os lænet op ad et træ og kigge på alt omkring os. Lægge os i skovbunden og betragte trækronerne og se grene og blade bevæge sig. Studse over virvaret af stammer og grene i skovbunden. Husk at terapien i skoven ikke er en fysisk anstrengelse, eller en målrettet aktivitet, men snarere et godt spild af tid. Læs en enkel og praktisk instruktion i at skovbade i Samvirke

Jeg læste for nylig om en pige, som havde erhvervet sig et jagttegn for at kunne finde sin egen mad i naturen. Pigen beskrev, hvordan hun efterfølgende havde lært sig at gå i skoven blot for at være der uden en plan eller et mål. Hun beskrev, hvordan det gav hende ro og velvære at opholde sig i naturen alene i timevis. En bekendt af mig er begyndt at sove ude i naturen. Mindst en gang om måneden tager hun i skoven med sin sovepose for at ligge i telt eller i shelter. Det giver hende glæde og energi. 

Der er masser af tilbud om alternativ behandling, mindfulness og motion i naturen.  Kig evt. på aftenskolekurser og højskoleophold hvor du måske kan prøve et Skovbad eller på anden måde dyrke naturen. Men der er også helt enkle gode ideer til at komme i gang med at bruge tid i naturen:

  • Klæd dig varmt på og gå langs markerne eller et andet lille stykke natur i nærheden af hvor du bor. Gå stille omkring i lang tid, uden egentligt at komme nogen vegne.  Øv dig i blot at trække vejret dybt ned i maven og giv slip på udåndingen.

  • Sov i shelter i nærheden af hvor du bor. Medbring intet andet end din varme sovepose og et liggeunderlag.

  • Find din gamle fiskestang frem, køb et dagskort og stil dig ved en havn eller strandbred i nogle timer. Hvis du ikke får bid og ikke møder nogen mennesker, så er alt i skønneste orden.

  • Gå en aftentur og lyt efter natuglens skrigen. Stå helt stille og bare vent på det der kommer.

  • Vejret er ingen hindring, så på en regnvejrsdag, find dine gummistøvler frem og gå ubekymret gennem vandpytter og mudder. 

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

(+45) 43 26 23 08

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

(+45) 79 40 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design