Loading...

Fodsporet #73

Trappetræning – mere af det hårde

19. marts 2019 · Susanne Findsen & Susanne Grøn

Februars Fodspor handlede om bakketræningens fantastiske effekter, og for endnu en gang at slå fast, at træningsintensiteten er super vigtig, følger her inspiration til endnu mere af den hårde træning.

Hård træning skal der til, fordi kroppen har rigtig godt af at blive brugt, og blive belastet ud over dagligdagens belastninger.

Sundhedsstyrelsen anbefaler at voksne, for at forebygge sygdom og holde aldersforandringerne i ave, motionerer i 30 minutter hver dag i ugen med moderat til høj intensitet. Deri ligger, at det skal opleves anstrengende, forstået som at vi får sved på panden og bliver forpustede og ikke kan føre en samtale uden at talen bliver hørbart forstyrret af vejrtræningen. For gangmotion vil det kræve, at vi går temmelig hurtigt eller på anden made tilpasser turen så det føles anstrengende. Bakker, trapper eller andre udfordringer i terrænnet giver mulighed for at øge intensiteten og dermed få det størst mulige fysiologiske udbytte.

Trappetræning kan være fantastisk effektiv konditionstræning, såvel som styrketræning og balancetræning. Trappetræning er i særdeleshed hårdt, fordi man skal flytte sin kropsvægt mod tyngden – altså opad. Jo mere man vejer, jo stejlere trappe er og jo højere trin, des hårdere bliver det. Samtidig er trappegang nedad også vældig effektivt, fordi man med hvert skridt nedad skal arbejde med styrke og stabilitet over hofte, knæ og ankler. Med hensyn til balancen, så ved du, at gelænderstøtte vil være ønskelig eller nødvendig på meget stejle, ujævne eller høje trapper.

Danmarks 12 længste og stejleste trapper
Hvor i den danske natur finder vi gode trapper at gå på? På hjemmesiden Danske Bjerge kan du læse om Danmarks 12 længste og stejleste trapper. Møns Klint ligger med 497 trin og en højdeforskel på ca. 100 meter i top, efterfulgt af trapper ved Søhøjlandet i Østjylland og ved Jons Kapel på Bornholm.  Den ultimative trappe til ferieturen kan være trappen ved Fjørli i Norge på 4444 trin. En spændende trappetur, som du kan læse mere om her på Facebook-siden Havkajak og Natur/Lysefjorden

Så høje trapper har jeg ikke hvor jeg bor, men jeg har fundet mig en trappetur i mit nabolag, som jeg kan bruge som hverdagsmotion. I Tisvilde Hegn løber Kystvagtstien på den gamle stenalderskrænt langs kysten 25 meter over havet.  Skrænten gennemløbes af talrige slugter, og det er her trapperne kommer ind i billedet. I stedet for én lang trappe får man på denne tur 25 trapper med i alt ca. 529 trin, så det bliver til en rigtig god omgang intervaltræning at gå turen. Læs mere om Kystvagtstien her hos Naturstyrelsen/Kystvagtstien. Det sjove med denne sti er, at den løber helt parallelt med Strandvejen som er den brede flade og fuldstændig u-udfordrende sti, som de fleste besøgende går på.

Jeg har sammenlignet de to ture, og som du kan se nedenfor forbrændte jeg 20% flere kalorier på Kystvagtturen og følte en noget højere grad af anstrengelse jf. Borgskalaen/Fodsporet januar 2013.

73_2

En anden fordel ved en tur som denne, som jeg synes er værd at nævne er, at en vandregruppe tilnærmelsesvis kan følges ad trods en afstikker undervejs. En del af gruppen kan tage udfordringen på trapperne, mens en anden del af gruppen, eks. kørestolsbrugeren eller en person med knæproblemer kan gå den jævne sti, man kan vinke til hinanden undervejs og mødes igen efter blot ca. 15 minutter.  Og så er der helt sikkert oplevelser at fortælle om.

Find en trappe hvor du bor – inde eller ude og læg lidt intensitet på din hverdagsmotion! God fornøjelse.

73_

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

(+45) 43 26 23 08

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

(+45) 79 40 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design