Loading...

Fodsporet #71

Januars lys og farver

15. januar 2019 · Susanne Findsen & Susanne Grøn

Titlen “Januars lys og farver” kan vække en undren hos nogle af vores læsere. Nogle vil mene, at det er i modstrid med sig selv at nævne vores grå, våde blæsende og kolde vinter- januar i forbindelse med ordene lys og farver.

Vinterdepressioner med følelsen af tristhed og modløshed kender vi da også til i Danmark, hvor 5-10% af danskerne i følge Sundhed.dk lider af den sæsonafhængige stemningsforstyrrelse kendetegnet ved:

  • Mangel på energi
  • Øget behov for at sove
  • Nedtrykthed
  • Øget appetit - især for søde sager
  • Mindre lyst til samvær med andre mennesker
  • Mindre lyst til sex.

Derudover vil ca. 15 procent af danskerne ifølge Psykiatrifonden på et eller andet tidspunkt i deres liv opleve at få en længerevarende depression, som er en alvorlig psykiatrisk lidelse, kendetegnes ved at være ledsaget af mindst to af følgende:

  • Nedsat selvtillid eller selvfølelse
  • Selvbebrejdelser eller skyldfølelse
  • Tanker om død eller selvmord
  • Besvær med at tænke eller koncentrere sig
  • Indre uro eller rastløshed eller hæmning
  • Søvnforstyrrelser
  • Ændring i appetit eller vægt

Depression kan behandles med medicin og samtaleterapi, men det anbefales, at både depression og vinterdepressioner også behandles med motion og lysterapi. Motion kan være med til at forebygge de mildere former for stress, angst og depression. Se mere herom på Psykiatrifondens hjemmeside.

Gåture kan gøre underværker på flere måder. Motion og fysisk aktivitet giver i sig selv en følelse af velvære. Kroppen producerer endorfiner, som er kroppens egne morfinlignende stoffer, der virker smertestillende og kan give lykkefølelse. Det er i det hele taget nok også lidt sværere at tænke tunge tanker, når man går i naturen.

Naturen som terapirum har også fået stor opmærksomhed de seneste år. Studier har i følge alt om psykologi.dk vist at personer som eksponeres for natur på den ene eller anden måde, opnår positive fysiologiske effekter såsom nedsat blodtryk, mindre af stresshormonet kortisol, stærkere immunsystem og producerer mere af stoffet serotonin, som medvirker til at stabilisere humøret.

Bevares, naturen på en våd og kold januar dag som i dag virker ikke særligt tillokkende. Men hvis du går ud i naturen og kigger efter, så vil du måske opleve at få den gode fornemmelse i krop og sjæl med hjem. Solen står lavt her om vinteren, og på en solskinsdag vil du mærke ekstra meget, hvordan solen skinner dig i øjnene - og her kan det være lysterapi som virker.

Bølgerne ved kysten og skovbunden er stadig fulde af farver, ligeså er børnene på legepladsen i deres farverige flyverdragter, huer og røde kinder. Farver er der også masser af i vores mad, kig f.eks. efter dem ved salatbuffeten i kantinen på arbejdet, eller gør lidt ekstra ud af tilbehøret til aftensmaden.

#71_1

Arbejder du fra 8-16 hver dag og synes, at du aldrig når ud i dagslyset, så gå evt. en kort rask tur i frokostpausen og gør dig ekstra umage med at komme ud i weekenderne. Gå også gerne en tur i skumningen før eller efter arbejde, og stå evt. af bussen et stop eller to for tidligt så du får en tur på vej hjem.

Endelig en kæmpe opfordring til at hjælpe én som trænger. Kender du en person, som er ensom, som lider af sygdom eller på anden måde har det svært, så overvej at hjælpe dem med at dyrke naturen, dagslyset og farverne. Ring på deres dør og tilbyd en gåtur, og prøv oftere at kombinere en kop kaffe med en dejlig rask spadseretur.

God fornøjelse på vej mod længere og lysere dage!

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

(+45) 43 26 23 08

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

(+45) 79 40 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design