Loading...

Fodsporet #67

Gå med generationer

25. september 2018 · Susanne Findsen & Susanne Grøn

I få motionsformer er det så nemt og oplagt at være sammen på tværs af generationer som i vandresporten. Bevares, børn og bedsteforældre kan spille golf eller fodbold sammen, men på vandreture tilgodeses forskellene i fysisk form mellem ung og gammel særlig fint.

Gangmotion er en særdeles social sport, den er enkel og let tilgængelig, og det er meget lidt udstyrskrævende og ej heller teknisk krævende.  Netop derfor er spadsereturen efter søndagsfrokosten eller på familieferien populær hos de fleste familiemedlemmer.

De mindste familiemedlemmer kan overraske med, hvor langt de præsterer at gå, når stemningen er god og tempoet tilpasset deres kræfter.  En tur på 3-5 km. kan gennemføres med børn i børnehavealderen, og de lidt større børn kan imponere på fjeldture, hvor de bærer deres egen rygsæk. Ligeledes har vi oplevet, at gamle bedste med sine vandrestave eller måske endda en rollator kan gå med til stranden eller i skoven.

Teenagerne er ikke altid så lette at lokke med på tur, men vandreture på ferier, som har den rette kombination af oplevelse og udfordring, kan være ganske populære. Norge og Sverige byder på fantastiske vandreruter efter ”hytte til hytte”-konceptet, ligesom der i eksempelvis Skotland, Østrig og Spanien er enestående vandreoplevelser at finde i bjergene.  Længere ude i verden, eksempelvis i USA, Canada eller New Zealand er det populært at gennemføre lange krævende 5-dages ture, og hvert land har sin kanon af særlig attraktive ruter, hvor unge kan realisere sig selv.    

Personligt har min familie og jeg oplevet aldersforskellene på vandreture i Maine, USA og i New Brunsvick, Canada, hvor teenageren sprang raskt afsted over stok og sten, på klipper og op over betragtelige stigninger, men hvor vi ”gamle” måtte se os aldeles sat af og nå i mål omkring 20% senere, på ruter af moderat til svær sværhedsgrad. Det var interessant at opleve forskellene i betragtning af, at vi anser os selv som værende i udmærket form.  En del af forskellen ligger dog ikke kun i den fysiske styrke mellem unge og ældre, men også i måden at vandre på. Hvor vi ”gamle” gik for at nyde udsigten og fotografere naturen, så var dagsordenen for den 17-årige i højere grad at få sved på panden og nå målet. 

67_1

Forberedelserne til familiens vandreture, korte eller lange, bør derfor indeholde en afklaring omkring interesser og ønsker for turen.  Første og fremmest bør alle kende turens længde og sværhedsgrad. Hvordan er terrænet? Er det en jævn grusbelagt sti eller en meget ujævn bjergrute hugget i granit eller med mange trærødder? Hvor mange højdemeter er turen? Selvom man starter og slutter ved havoverfladen, kan der godt være nogle ganske strabadserende stigninger undervejs.  Guidebøger kan og bør give disse oplysninger, og turens sværhedsgrad vil være bestemt efter den sværeste passage på turen.  For store udfordringer i form af stejle op- eller nedstigninger eller ufremkommeligt terræn kan ødelægge turen for hele gruppen. Træthed eller forkert udstyr er heller ikke sjovt, og det kan blive ganske farligt at undervurdere naturen herunder vandring i højland, fjeld eller bjerge.  Dernæst bør man i gruppen aftale, om man følges ad eller mødes midtvejs til frokost eller først ved målet? I sidstnævnte tilfælde er det naturligvis essentielt at alle kender ruten og har det essentielle udstyr med som kort, vand, ekstra tøj og gerne mobil telefon. Husk dog, at der ikke altid er mobildækning, så aftalerne ikke kan klares eller ændres undervejs.

Som turleder har du ansvaret for at alle får en god tur. Det opnår du blandt andet ved at:

  • Planlæg turen så du kender ruten og sværhedsgraden.
  • Hvis muligt er det allerbedst, hvis du selv har gået turen først, så du ved at I kan finde vej og ikke får ærgerlige overraskelser på ruten.
  • Informer deltagerne om turens længde og sværhedsgrad, og afklar forventninger til turen.
  • Respekter den svageste deltagers kræfter og begrænsninger og vær parat til at justere/ændre planerne.
  • Sørg for at alle har den nødvendige beklædning, fodtøj og proviant, især vand.
  • Hav en plan for afkortning af turen hvis en deltager viser sig at blive træt eller af anden årsag får problemer undervejs.
  • Hav respekt for naturen, især i bjergene.

På længere eller udfordrende vandreture i ukendt terræn anbefales det at sætte sig grundigt ind i de lokale forhold, og i nogle nationalparker opfordres man til at melde sin tur hos en park-ranger.  Hos Dansk Vandrelaug kan du i øvrigt finde relevante kurser for vandrere og turledere, hvis du vil vide mere.

God tur til hele familien!

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design