Loading...

Fodsporet #60

Gå, gå, gå bare gå!

12. januar 2018 · Susanne Findsen & Susanne Grøn

Hvor skal du gå i 2018? Og hvordan? Skal du gå herhjemme eller i udlandet? Skal du gå langt eller kort? Skal du gå stille eller i intervaller? Skal du gå alene, eller sammen med andre?

Godt nytår! Hendes majestæt Dronningen har i sin nytårstale opfordret os danskere til at gøre noget unyttigt. At finde tid i den travle hverdag til at fremme vores mentale sundhed og velvære med helt unyttige aktiviteter som at gå en tur, arbejde med keramik eller tegne på en skitseblok. Mon ikke Hendes Majestæts tanke er, at unyttige sysler kan reducere hverdagens stress, styrke immunforsvaret og fremme den indre ro? Måske tænker Majestæten også på, at vi finder måder at være sammen på, som ikke drives af præstation, vurdering eller ambition?

En gåtur kan være aldeles unyttig!
Er du nybegynder og bare vil ud i den friske luft – så kræver det intet andet end dine sko. Gå uden mål og mening, gå uanset vejret, og du vil opdage, at selv i regn og kulde får man varmen og den gode fornemmelse af frihed, frisk luft og en behagelig træthedsfølelse med hjem. Gå om morgenen eller om aftenen, gå i nabolaget eller tag bussen til strand og skov for at se noget andet. Du kan også gå til og fra arbejde - måske ikke hele vejen, men til bussen eller toget. Gå en tur i frokostpausen, mellem møder eller hold mødet som Walk and Talk. Mærk, hvordan bevægelse og omgivelserne sætter fantasien og inspirationen i gang.

Vil du have selskab på turen er der mange muligheder. En hund er f.eks altid klar til en tur, i al slags vejr og gerne flere gange om dagen. Har du ikke selv hund, så hjælp dem som har. De fleste hundeejere vil sætte pris på hjælp til hundeluftningen - og hunden vil elske dig for det. Hvis det er mennesker, du ønsker at gå sammen med, så opsøg evt. din lokale vandreforening. En hurtig søgning på nettet henviser til foreninger med sjove navne som Krudtuglerne, Fodslaw, Natur og Fjeld eller Den Hårde Kerne. Både Hjerteforeningen og Diabetesforeningen har lokalforeninger i alle områder af landet, som arrangerer vandreture på Hjertestier og Sundhedsspor.

I 2018 kan det specielle for din vandregruppe være at indføre en Stillevandring. Aftal, at I på en af jeres etaper (f.eks i 30 min.) tier stille. Helt stille! Det gir et fantastisk nærvær at være stille sammen og i naturen. Det er, som om sanserne skærpes, lyde, dufte og synsindtryk bearbejdes bedre og nydes mere. Men stillevandring kan kræve lidt træning! Nogle føler nærmest ubehag ved at gå sammen med andre, uden at der bliver snakket, uden at kunne diskutere og dele en aktuel oplevelse med andre lige mens det sker. Men stilheden i fællesskabet kan bidrage til at fremme dit mentale velvære gennem mindfulness, nærhed, opmærksomhed og mental ro.

60_1
 
På de sociale medier – eks. Facebook kan du finde masser af Vandrefællesskaber. Du vil støde på eks. Vandremakkerne, Vandrefolket eller Dansk Vandrelaugs Vild med Vandring. Du skal naturligvis blot vælge den gruppe eller forening, som passer med din geografiske sfære og dine vandreambitioner. Mange af disse fællesskaber drives af frivilligt arbejde, og der er det ofte sådan, at planlægning af turene går på skift. Den aktuelle turleder udmelder en dato og klokkeslæt, mødested og information om rutens beskaffenhed og længde. Det kræver lidt forarbejde at bestemme ruten og sikre, at I alle kommer sikkert frem og i mål, men det er en god måde at få variation på ruterne.

Dansk Vandrelaug har i øvrigt en fin service, med at lægge ture op, som andre har planlagt. På Dansk Vandrelaugs hjemmeside kan du melde dig ind i foreningen eller blot finde inspiration til en tur. Klik en gang på Danmarkskortet og søg en tur frem. Dansk Vandrelaug tilbyder også information om såkaldte kvalitetsstier, som er særlig gode at gå fordi de følger en natursti. Turene kan være fra 4 til 20 km. og har ofte et særligt attraktivt indhold, f.eks : Natursti, Kultursti, Familiesti, Gastronomisk sti eller Komfortsti. Læs mere her.  Hvis du allerede er en erfaren vandrer, så er der altid brug for en turleder – meld dig gerne! Men så er det vist ikke længere i kategorien "unyttigt”...

Endelig skal det nævnes, at der er mange kommercielle hjemmesider, som tilbyder Vandreferier i Danmark og udlandet. Det kan være krævende bjergvandringer, kulturelle eller historiske vandreture. Kig selv efter - og rigtig god fornøjelse med vandreturene i 2018!

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design