Loading...

Fodsporet #54

Fodsporet: Balance er en kompleks størrelse!

12. juni 2017 · Susanne Grøn & Susanne Findsen

Det handler om kropsbalance i denne måneds udgave af Fodsporet.

En definition fra Wikipedia siger, at balance i en biomekanisk forstand betyder, at man kan holde kroppens massemidtpunkt indenfor understøttelsesfladen med minimale udfald. Andre former for balance kan være væskebalancen, økonomien, psykisk balance eller for eksempel balance mellem arbejde og fritid eller mellem kost og motion. Men i dette Fodspor gælder det altså kropsbalancen med den ovennævnte definition.

Balancen opretholdes som følge af en lang række funktioner herunder det visuelle system, det vestibulære system og det sensomotoriske system.

  • Det vestibulære system er balance-organerne i det indre øre, som giver os information om tyngdekraftens påvirkning, acceleration og hovedets stilling. 
  • Det visuelle system (synssansen) informerer os om hovedets og kroppens stilling og bevægelse i forhold til andre objekter/rummet omkring os.
  • Det senso-motoriske system består af stillings- og bevægelsessanserne i hud, led og muskler, som informerer os om leddenes stillinger og bevægelser herunder tryk, acceleration og hastighed. Dette system informerer os og hjælper musklerne til at opretholde den stående stilling, korrigere holdningen, justere ledstillinger, og arbejde graciøst med præcision, rytme og variation. 

 

De tre systemer koordineres i hjernen, hvor især lillehjernen har stor betydning for koordination og balance. Ved skader som påvirker bare et af systemerne forringes balancesansen: en forstuvet fod med hævelse, smerte og nedsat muskelfunktion begrænser evnen til at justere stillingen. En hjerneskade som følge af en blodprop i hjernen eller sygdom som Parkinson medfører forringet opfattelses- eller reaktionsevne. Nedsat syn eller mørke begrænser vores evne til at planlægge og imødekomme ujævnheder i terrænet, ligesom virus på balancenerven gør det komplet umuligt at opretholde den stående stilling eller at gå lige.

God balance er vigtig for at præstere optimalt - tænk på gymnasten, linedanserinden eller atleten ved OL. Gangsporten er ingen undtagelse – vi vil kunne gå og kigge til siderne eller op i luften, snakke og bevæge os gennem varieret terræn uden megen opmærksomhed. Det gør vi automatisk, fordi alle disse sanser virker upåklageligt. Uden vores gode balance, risikerer vi at overbelaste led og muskler, eller at snuble og komme til skade. Jo ældre man bliver eller jo mere inaktiv man er, jo større er risikoen.

Balancen kan forstås på flere måder. Statisk balance handler om at kunne opretholde en stilling, eks. stå roligt på et ben, mens dynamisk balance handler om, at kunne balancere under bevægelse eks. gå, spille bold, lege eller klatre. Proaktiv balance handler om den motoriske planlægning, som finder sted når du ser et trappetrin og gør klar til at forcere det ved at stabilisere venstre ben og tage skridt med højre. Den reaktive balance handler om reaktionen, når noget uventet sker, eks. hvis du snubler og afværger med et hurtigt skridt til siden og kraftfulde armbevægelser.

Balancetræning
Træn din balance med en variation af øvelser og aktiviteter! Brug generelt både højre og venstre ben, arbejd såvel med åbne som lukkede øjne, og på såvel stabilt som blødt/bevægeligt underlag. Juster øvelserne så det passer dit niveau, så du er udfordret, men mestrer øvelsen uden at komme galt afsted.

Fodsporet 54

Statisk balancetræning kan være: at sidde på en stor bold, stå på et ben og spille bold op ad væggen, bøje forover og holde stillingen eller samle ting op fra gulvet. Stå i tandemstilling så længe du kan (den ene fod står på linje foran den anden) træk vejret roligt og find balancen.

Dynamisk balancetræning kan være: at stå på et ben, mens du tegner en cirkel eller skriver dit navn i gruset/sandet med den anden fod, eller når du trækker tov, leger brydelege (skubbe og trække i hinanden), dribler med en basketbold, kaster bold, går i terræn, danser cha-cha, går baglæns eller hinker i alle retninger.

Sport og fritidsinteresser, som fremmer balancen, er eksempelvis dans, gymnastik, boldspil, klatring på legepladsen, cykling, kajakroning eller sejlsport. Men uanset hvilken motionsform du holder af – så gælder det, at jo mere alsidigt du bevæger dig, jo bedre kan din balance blive.

Rigtig god sommer!

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design