Loading...

Fodsporet #42

Hop ud i den grønne skov

11. maj 2016 · Susanne Grøn & Susanne Findsen

Maasaifolket går langt hver dag og hopper højt og længe, mens de synger og danser. Maasaier’ne er i gennemsnit 30 % mere fysisk aktive end danskerne, og de har ikke de livsstilssygdomme, som vi i den industrialiserede verden lever med.

Hvordan Maasaiernes livsstil og sundhed hænger sammen, undersøger et hold danske og norske forskere fra København og Syddansk Universitet, Norges Idrettshøjskole og Cambridge University netop nu (Jyllandsposten 11. marts 2016). Maasai’erne kan hoppe højt og længe, og deres hop er helt anderledes end vores. Når længdespringere, volleyballspillere og alle os andre skal hoppe rigtig højt, bøjer vi - ifølge forskerne - hofte og knæ og trækker kraftigt med armene. Massai’er derimod har kortere lægmuskler med lange sener, og de kan hoppe højt primært ved hjælp af lægmusklerne.

At hoppe op og ned med samlede fødder er anstrengende og kræver både stor styrke og udholdenhed. Ud over at evnen til at hoppe kan være et tegn på at være i god fysisk form, så er hoppetræning en glimrende måde at opbygge styrke i muskler og sener, ledbrusk og ledbånd.  Hvis man er skadet eller har ledproblemer, skal man være forsigtig med hoppene. Et spring har mere karakter af en horisontal bevægelse end det vertikale hop. Det består af et kraftfuldt afsæt og en blød landing på først det ene og så det andet ben.  Det er knap så anstrengende og måske knap så belastende som hoppet, og derfor er springet godt at starte med.

Sunde stærke muskler og et stærkt og smidigt støttevæv med god udholdenhed er afgørende for, at vi kan gå lange ture, gå i et raskt tempo, restituere og være hurtigt klar til næste vandretur samt at undgå skader. Mødet med forhindringer i terrænet, en hurtig afværgereaktion for at undgå et fald og snuble-bevægelsen, som redder os i sidste sekund, kræver stor eksplosiv kraftudvikling, som vi kan optræne med hop.

Brug dette hoppeprogram som inspiration på næste vandretur:

Opvarmning er et must for at undgå skader og kunne præstere gode hop.
Gå forlæns, baglæns og sidelæns på sti og i terræn i mindst 20 minutter.

Lav 20 sprællemandshop og 20 englehop!

Spring fra side til side
Vælg en smal sti og spring skråt fremad og til siderne af stien med lange bløde spring og gode afsæt og landinger.

Trespring
Tag et tilløb på stien og sæt så af med et hink, et skridt og et spring, så du lander flot på begge fødder som tre-springerne ved OL  

Bitte små hop
Tegn en streg i gruset eller læg lange tynde kæppe på jorden.
Hop med samlede fødder hen over kæppene fra ende til ende – hop både fra side til side og forlæns/baglæns.

#42
 
Høje hop
Find en god stabil træstamme som ikke er glat!
Spring op på stammen med vestrefod og saml til med højre. Skift ben.
Hop op på stammen med samlede fødder – sæt af, land med bøjet knæ/hofte og find balancen. Brug armene til afsættet – vi er ikke Maasai’er!

Balance
Hvis du kan finde et jorddige eller en god skrænt, så træn afsæt og landing med balance. Spring op på diget og stå bomstille med en flot holdning, som udstråler kontrol og balance.

Slut af med en god omgang udspænding, ellers bliver du godt øm i kroppen i morgen 

Se en tidligere udgave af Fodsporet med gode strækøvelser.

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design