Loading...

Fodsporet #40

Planlæg jeres næste vandretur i de danske bakker og bjerge!

15. marts 2016 · Susanne Findsen & Susanne Grøn

Det er forår og tid for planlægning af længere vandreture, hvor vi udforsker det danske land. I forlængelse af bakke-temaet i sidste Fodspor, søger vi i denne klumme inspiration til at finde og arrangere vandreture med bakker.

Den entusiastiske hjemmeside Danskebjerge.dk går i clinch med ideen om, at der ikke findes gode spændende bakkelandskaber i flade Danmark. Tværtimod er budskabet her, at Danmark har rigtig meget at byde på i fine naturoplevelser med markante højdeforskelle. På billedet ses de steder i Danmark med de største højdeforskelle, men overalt i landet kan du/I finde gode bakker til en vandretur.

40_1

Hjemmesiden anviser eksempelvis Danmarks 24 største højdedrag (en sammenhængende række af bakker), som på Sjælland toppes af Møns Klint, i Midtjylland af Mols Bjerge og i Sydjylland af Kolding Fjord og de Sydfynske Alper.  Man kan også finde en liste over steder i Danmark med den største ”peak-faktor” – altså de stejleste bakker, som toppes af Aborrebjerg ved Høje Møn med en top på 143 meter, hvor stigningen er 50% på de første 200 meter fra havets overflade til 100 meter over havet, og derfra yderligere 43 højdemeters stigning til toppen. Et andet eksempel er Frederik d. 7.’s høj, som ligger på 8. pladsen med en stigning på 100 meter til 123 meters højde. Frederik 7. Høj ligger i Søhøjlandet mellem Silkeborg, Hammel, Aarhus og Horsens, hvor terrænet bugter og trækker sig i alle retninger. Besøg siden for at læse mere om geologi og top 10 lister.

40_2

Billedet ovenfor viser et eksempel på et kortudsnit over Søhøjlandet fra hjemmesiden ”Danmarks største bakker” , hvor man med et enkelt klik på området får oplysninger om bakkens samlede og gennemsnitlige stigning samt længde.

www.Aktivtræning.dk eller www.IForm.dk kan du anvende ruteplanneren til at opmåle vandreturens længde og få angivet, hvor mange højdemeter turen udgør.


Gå ikke altid den lige vej
Tænk på, at en vandretur ikke behøver at føre dig den lige vej fra A til B, men at zigzag og 8-tals ruter på tværs af bakkerne giver ekstra højdemeter. Det styrker både ben og hjerte. Gang i bakker kan varieres rent træningsmæssigt ved at gå lange seje skridt op af bakken, eller småløbe nedad hvor man flytter fødderne i rask tempo. En gruppe vandrere med forskellige kræfter kan fastholde det sociale element ved at mødes på toppen efter, at de stærkeste har gået en ekstra ”slynge” i bakken. Derved undgår man også ”Tante Anna hvilet”, hvor de hurtigste får en pause, som netop varer så længe, som det tager den ”langsomste” at indhente førergruppen, hvilket jo betyder, at bagtroppen aldrig får hvil L.

Dansk Vandrelaugs hjemmeside finder du god hjælp til at planlægge turen. Start evt. med ”Turområder” og klik på eks. Søhøjlandet. Så får du kalenderen med ture i området de næste måneder; som medlem kan du deltage i lokale vandreture og tilmelde dig Vandrelaugets ferieture. Du kan også klikke på ”Stier og ruter” for at få konkrete turforslag fra de lokale vandreklubber.  Se også på Friluftsguiden.dk, hvor du med et enkelt klik på kortet kan finde gode turforslag. Her er højdemeter dog ikke angivet.

Påsken står for døren, og med en velplanlagt bakketur kan traditionen med at trille æg få helt nye dimensioner!  Rigtig god Påsketur!

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design