Loading...

Fodsporet #31

Styrk hjernen med gangmotion

02. juli 2015 · Susanne Findsen & Susanne Grøn

I denne og næste måneds klumme sætter vi fokus på vores fantastiske hjerne og på vores komplekse psyke. Gangmotion kan nemlig påvirke såvel vores intellekt som vores humør og sundhed på rigtig mange måder.

Vandreture stimulerer os ved, at vi ser og oplever naturen, byen og nye afkroge lokalt, hvor vi bor, og ude i den store verden. Vi træner vores rum-retningssans i højre hjernehalvdel, hver gang vi læser kort, finder vej, farer vild eller bare går forkert. Vores hjerner er på arbejde, bare vi skal markere en rute til vores motionskammerater.

31_2

Vi stimulerer også hjernen, når vi møder nye mennesker, vores sociale kompetencer udvikles, når vi ”small-talker” med nye mennesker på vandreturen, og når vi falder i gode dybe diskussioner med gamle venner.   

Men selve den fysiologiske effekt af fysisk aktivitet i sig selv udvikler også hjernen. Bente Klarlund Petersen beskrev i 2011 i Politiken, hvordan proteinet Brain-Derived Neurotrophic Factor - forkortet BDNF - produceres i hjernen. BDNP er et vigtigt protein i vores nervesystem, som stimulerer vækst af hjerneceller og nerveforbindelser i betydningsfulde dele af hjernen. De dele af hjernen, som stimuleres af proteinet, er blandt andre:

•    Lillehjernen, som har betydning for koordination og indlæring.
•    Frontallappen som har betydning for arbejdshukommelse, opmærksomhed, beslutningsevne og sociale evner.
•    Hippocampus er den del af hjernen, der er ansvarlig for indlæring og hukommelse. Man siger, at hippocampus er porten til den menneskelige hukommelse, både korttids- og langtidshukommelsen. Alt det, et menneske skal huske, passerer igennem her.

Fysisk aktivitet er således vigtig til forebyggelse af både demens, depression, overvægt og livstils-sygdomme. Fysisk aktivitet kan fremme indlæringsevnen, fordi BDNF stimulerer hjernecentre, så koncentration og hukommelse forbedres.

Alle kan bruge forebyggelse
Forskning har vist, at mængden af BDNF og størrelsen af Hippocampus er mindre hos personer med demens og depression end hos raske personer. Et vigtigt element i behandling af depression er at øge mængden af BDNF med medicin, men fysisk aktivitet kan også bidrage til at øge mængden af proteinet.  Sundhedsstyrelsen anbefaler netop, at personer med depression motionerer regelmæssigt, men forebyggelse kan vi alle bruge.

Motion kan altså hjælpe os til at optimere hjernens funktion, når vi skal have glæde af mottoet ”den sidste læredag, er den sidste levedag”. Motion er supervigtig for børn og unge, hvis hjerne skal udvikles, og for studerende - ikke mindst under eksamenslæsningen -, men i høj grad også for pensionister og ældre mennesker, som skal bevare og stimulere deres kognitive funktion.
Går du alene, så prøv at høre lydbøger på din telefon eller iPod. Det kan give en helt særlig oplevelse at høre bøger i naturen, men pas på trafikken og bagfrakommende cyklister.

FIG3

Et ekstra tvist
Nu ved du, at du bare ved at gå, cykle, løbe eller svømme en halv time hver dag resten af dit liv, kan styrke hjernen. Men derudover kan interessante aktiviteter i vandreforeningen også give dig et ekstra tvist med input til hjernen. Vandreture i storbyer med guide eller guidebøger kan kombineres med motion, spændende historier om arkitekturen, om kendte mennesker, om kunst eller historiske begivenheder. I Berlin har jeg selv deltaget i en berigende cykeltur med Den Kolde Krig som tema og i Tisvilde Hegn har en lokal løbeklub, Nordtrim, arrangeret guidede løbeture på 10 km. hvor løbe-guiden fortalte spændende historier om sandflugt og fauna.

Hvis naturen skal være i centrum, så kan fugle- eller faunature med Naturfredningsforeningen anbefales, og du kan søge på internettet efter vandreture + arkitektur / historie / natur eller hvad der interesserer dig, der er meget at vælge imellem i det ganske land. Spørg også efter guidede ture i turist informationen før jeres næste udflugt.

Rigtig god tur!

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design