Loading...

Fodsporet #30

Det går godt – og det kan gå endnu bedre!

12. maj 2015 · Susanne Findsen & Susanne Grøn

Gangmotion og vandring er populære aktiviteter for mennesker i hele verden. Gangmotion er god motion med et optimalt intensitetsniveau, som de fleste kan tåle/klare, og det er en glimrende måde at opleve omgivelserne både lokalt og under fjerne himmelstrøg.

At gå er en fuldstændig naturlig menneskelig aktivitet, der karakteriseres af, at vi rejser os på to ben og bevæger os fra sted til sted på en økonomisk, ergonomisk og effektiv facon.  Gang kendetegnes ved en harmonisk, rytmisk bevægelse i roligt tempo, hvor mennesket kan orientere sig fremad mod et mål, samt til siderne og samtidig forholde sig til variation i underlag og omgivelser for at nå frem til en destination sikkert og til tiden.

30_01
     30_3
            
Gangen består af en standfase og en svingfase, se billedet ovenfor!
Standfasen starter med et hæl-isæt hvor knæet er strakt og foden løftet, så hælen rammer underlaget først. Derefter placeres foden i underlaget, og man tager fuld vægtbæring på benet.  Hoften stabiliseres og strækkes og kroppen føres fremad.

Svingfasen med afsættet, hvor storetåen som den sidste slipper underlaget i en rullende, men kraftfuld bevægelse.  Knæet bøjes, så foden kommer fri af underlaget. 
Armene følger kroppens bevægelser således, at modsat arm føres frem, når modsatte ben sætter af til svingfasen, og armen svinger tilbage, når benet føres frem. Det medfører en rytmisk glidende rotation omkring ryggen.

Optimal gangfunktion kræver både bevægelighed, muskelstyrke og balance.  Storetåens grundled skal være smidigt og stærkt ved afsættet, hoften skal kunne strækkes i slutningen af standfasen og svinges fremad i svingfasen.  Lårmusklen skal kunne bære kropsvægten og holde knæet strakt i standfasen. Ankelleddet skal holdes stabilt.

Tænk på, hvor lidt der skal til for at forstyrre gangen: smerte i knæet eller hoften, en vabel på foden eller tiden efter en forstuvning! At gå kræver også balance – tænk på, hvor svært det er at gå flot i høje hæle, at gå på line eller at skulle bevæge sig omkring med en smertefuld brækket arm. Inaktiv livsstil eller alder kan medføre, at vi mister muskelstyrke og balance. Det er velkendt, at god muskelstyrke øger vores evne til at udføre dagligdags aktiviteter, forebygge skader og forbedre præstationsevnen.

30_FIG4 
Styrke- og balancetræning som supplement til gå- og vandreture kan forbedre udholdenhed og hurtighed, udskyde aldersforandringer samt forebygge overbelastningsskader eller fald. 

I tidligere udgaver af Fodsporet kan du finde inspiration til opvarmning og forskellige styrketræningsøvelser, som du/I kan lave før, undervejs på eller efter vandreturen.30_5

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design