Loading...

FODSPORET

Test din form

18. februar 2014 · Susanne Findsen og Susanne Grøn

TEST FORMEN OG MÅL UDBYTTET AF DIN TRÆNING! Det motiverer at teste konditionen og få indsigt i din fysiske formåen sort på hvidt. Hvad er dit Body Mass Index? kender du din tid på en 5 km? - eller kan du sammenligne dit kondital med andre jævnaldrende? Det er super motiverende for træningen at undersøge formen igen om 3 eller 6 måneder og se, at det rykker!

Søger du på nettet, finder du anvendelig information om testning på eksempelvis Motion-online.  Der findes tests til ethvert formål - enten til at måle styrke eller til kondition, til at vurdere balance eller din sundhedstilstand.  Nogle test er velegnede til stærke udholdende løbere, andre til folk som hellere vil gå. Nogle test er velegnede til at bruge i en gymnastiksal, andre kan udføres på en skovsti. Der er noget for enhver - hvad er dit behov? 

Sørg for at varme godt op, før du går i gang med testen. Du forebygger derved skader og får et bedre resultat. Se Fodsporet # 11 med inspiration til opvarmning eller løb og leg i mindst 10 min.

De første to test er velegnede til folk, som ikke løber:
Steptesten kan laves hjemme i stuen med computeren på sidelinjen, eller den kan laves med telefonen på armen ude i skoven. Du skal bruge en lav bænk eller træstub i en passende højde, mellem 20 og 35 cm., afhængig af køn og alder. Start testprogrammet og følg stemmen, som siger "højre" / "venstre" og træd op på bænken i takt med det stigende tempo. Når du ikke kan følge med længere, stopper du testen og aflæser dit resultat.  Det er godt at øve sig først!

Test Form 1

1,6 km. gå-testen er velegnet til ældre, overvægtige eller hvis du er i dårlig form.  Du skal kunne gå 1,6 km. Start med at opmåle en rute på flade stier. Brug eventuelt I form Ruteplanner eller dit GPS ur. Gå ruten så hurtigt du kan og tast tiden ind på Motion-online's hjemmeside 1,6 km. gå-test

For løbere foreslår vi:
Coopers 12 min løbetest, som er en velkendt løbetest, der bruges i gymnasier, militæret og af eliteidrætsudøvere.  Du kan bruge en 400 meter-bane eller gode flade veje og stier. Mål distancen med GPS-ur eller opmål din rute på computeren. Løb så langt du kan på 12 min. og se resultatet på beregneren på Coopers
Løbetest
.

Fælles for de tre test er, at du efter indtastning af dit resultat i det aktuelle testprogram får oplyst dit kondital.

På konditabellen her, kan du aflæse om dit kondital svarer til gennemsnittet for dit køn og alder. Tabellerne her gælder for normalvægtige voksne motionister i Skandinavien. Der findes også en tabel til overvægtige.

Test Form 2

Test Form 3

Det kan være svært at komme i gang med testningen, men leg lidt med det - du risikerer at blive bidt af det!

Vær tålmodig, det varer 6-8 uger med god specifik træning, før du kan måle ændringer i konditionen. 

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design