Loading...

FODSPORET

Gør dit mål SMART

13. januar 2014 · Susanne Findsen og Susanne Grøn

2014 er skudt i gang og dermed også et nyt motions-år. Har du ambitioner om at nå nye mål, forbedre sundheden, præstere bedre i et bestemt løb, eller nyde gode sportslige oplevelser med gode venner?

At sige "jeg vil være i bedre form" er ret uspecifikt, og chancen for at du om fire måneder kan fejre netop dét, afhænger af om du om fire måneder kan måle og dokumentere for dig selv, at netop dette er nået. Uanset om målet drejer sig om at blive medlem af en social motionsklub, reducere BMI eller gennemføre en Ironman, så er det nødvendigt både at være realistisk og motiveret.

Forandringscirklen
"Forandringscirklen" er et godt værktøj i planlægningen af motions- og livsstilsændringer.

SMART

Da du besluttede dig for nytårsfortsæt, var det måske ikke så velovervejet. Måske gik du lidt hurtigt fra "førovervejelsesstadiet" til "beslutningsstadiet"? Men nu gælder det - der er ingen vej tilbage!

Gør nu dit mål klart og SMART! Brug en dag eller to på at tænke dine mål godt igennem og indsæt dem i smart-modellen.

 -Specifikt
 -Målbart
 -Attraktivt
 -Realistisk
 -Tidsbestemt

Start med at tænke over, hvad du er allermest motiveret for - elsker du at løbe konkurrencer, gå gennem byen med mange mennesker eller cykle i naturen uden for konkurrence? Når du har gjort dig de overvejelser, så vælg en specifiklivsstilsændring eller en bestemt aktivitet, som du vil gennemføre. Gør det målbart, f.eks. at tilbagelægge en eksakt rute på en vis tid, eller at du vil cykle på arbejde syv gange om måneden.

Gør målet attraktivt
Dit mål skal være attraktivt.  Du skal ville det så meget, at du kommer af sted og nyder det - selv på regnvejrsdage hvor din makker melder fra!

Er det realistisk? Det må ikke blive for ambitiøst. Pas på, at du ikke ender med at opgive projektet og får et "Did not start". Så nedjustér tiden - det er bedre at komme af sted og få en succesoplevelse - altså være lidt længere om at tilbagelægge den valgte rute, eller få cyklet 5 dage ud af de 20 arbejdsdage. Er der andre personer, som bliver påvirket af dit projekt? Måske skal du afstemme det med kæresten? 

Gør dit mål tidsbestemt - vælg en dato i 2014
E
fter beslutningsstadiet skal du i "handlingsstadiet" downloade trænings-programmer, lave træningsaftaler og ordne udstyret. Brug lidt tid på at overveje, hvordan du vil håndtere perioder, hvor planen kikser pga. sygdom eller travlhed. Hvis målet er et løb eller et større arrangement, så notér i kalenderen, hvilken dag der åbnes for tilmelding. Mange arrangementer er så populære, at du skal være klar på knapperne med det samme for at være sikker på tilmelding. For de fleste mennesker er det både forpligtende og motiverende at stå på startlisten og vide, at der forventes noget af èn.

I næste måneds klumme kan du læse om 3 gode test, der kan give dig en ide om konditionen og hjælpe dig den rette vej mod målet.

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design