Loading...

Fodsporet #23

Gakkede gangarter

20. oktober 2014 · Susanne Findsen & Susanne Grøn

Opvarming, der går som en leg. Som overskriften antyder, er månedens Fodsporet en noget "skæv" udgave. Brug den som opvarmning i en stump skov, hvor ingen ser jer - eller tag skridtet ud og lav det på fortovet inde i byen!

Inden hele holdet drager af sted på vandre- eller løbetur, skal kroppen varmes godt op. Opvarmning giver en følelse af velvære og oplagthed. Hvis uheldet sker, at du vrikker om på foden, så reduceres skaden, hvis leddet er varmt og smidigt.  Helt traditionelle sving- og bevægelighedsøvelser for ryg og skuldre har vi beskrevet i Klummen ”Fra No-use til Good-use”, men prøv denne lidt sjovere variation:

”Gakkede gangarter”
Forestil dig John Cleese i Monty Pythons ”Silly Walk”, genopfrisk hans gang her på YouTube. Han går både med cha-che trin, bøjede knæ og flotte hoftespark.

Forestil dig også Mr.Bean i ”Bombastic” hvor han danser sig sidelæns frem på højre fods tåspids. Og så er der vores danske klassiker med Olsen Banden, der går af sted på række, Egon med lange skridt, Benny med cha-che trin og Keld i løb efter dem, naturligvis efterfulgt af flugten fra politiet!

Brug selv disse ”Gakkede gangarter” til jeres opvarmning. Find en græsplæne eller en stump skov, hvor ingen ser jer, eller hvis I er virkelig seje og søger nye medlemmer i klubben – så bare gå på fortovet gennem byen 

Her er en liste med gakkede gangarter:
o Gå på tå, på hæle. Ræk evt. henholdsvis armene i vejret eller tryk dem mod jorden.

o Alm. sidelænsgang, eller sidelænsgang hvor bageste fod krydser skiftevis foran og bagved den anden fod.

o Lav gade-drengeløb. Variér mellem høje/lave hop eller lange/korte.

o Gå cha-che trin og dans vals! Valsen består af et cha-che trin ud til siden: ”Højre, venstre, ud-til-siden. Venstre, højre, ud-til-siden” og videre derudad.

  #23_2

o Klassikeren over ”Gakkede gangarter” må være lunges, også kaldt udfaldsskridt, altså dybe knæ og hoftebøjninger. Lunges er fantastiske til at arbejde med styrke og stabilitet for både fodled, knæled og hofte-bækken. Sæt gerne tempoet helt ned og tag 100 meter med forlæns lunges, efterfulgt af 100 meter med sidelæns lunges, hold armene ud til siden. Baglæns lunges er udfordrende, men de er rigtig gode, fordi ballemusklerne kommer på arbejde. Det skærper sanserne, ikke at kunne se hvor man går, men det er også med en vis risiko. Vælg et plant, ensartet underlag eller giv evt. hinanden hånden to og to.

God fornøjelse!

 

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design