Loading...

FODSPORET

Vælt skovens træer

14. maj 2013 · Susanne Findsen og Susanne Grøn

Forskere, læger og fysioterapeuter har i årevis diskuteret effekten af passiv udspænding i forbindelse med sport. Der er ikke fundet entydigt bevis for, at udspænding og strækøvelser forebygger skader.

Derimod har forskningsresultater vist at muskler ikke bliver længere af udspænding.  Musklerne vil efter få timer igen have samme længde som før udspænding.   Dog er der studier som indikerer, at udspænding øger vores tolerance, så vi bedre kan bruge kroppen i ydrestillinger. For eksempel, at vi kan nå jorden med fingrene når vi står med strakte ben. Det er ikke bevist eller modbevist, at udspænding efter et muskelarbejde kan reducere den træningsømhed, man oplever dagen efter hårdt muskelarbejde, eller når kroppen er blevet brugt på en ny måde.

Alligevel fortsætter mange idrætsfolk og motionister med, at bearbejder deres muskler med strækøvelser inden konkurrencestart, og igen efter træning.  Vi har nemlig en oplevelse af, at det gør os godt! Og det kan være et rigeligt godt argument for at bruge 10 min. på udspændingsøvelser! Et er helt sikkert, udspænding er en afstressende og en social aktivitet, som er en god afslutning på dagens træning.

Vaelt 1

Hvordan bør udspændingsøvelserne udføres? Langsomt og roligt er kodeordene. Stil dig godt tilrette, med god balance og afspændthed i kroppen. Træk vejret dybt og roligt, mens du læner dig frem så strækket mærkes behageligt og dybt i musklen. Hold strækket i laaang tid -  ca. 40 sekunder eller hvad der svarer til 8 godevejrtrækninger. Ryst roligt benet og gentag på det andet ben!  Husk det skal være afspændende , så lad være med at rykke  frem og tilbage. Hold et langt roligt stræk!

Hvilke muskler du vil strække afhænger af træningen. Ved gang og løb er det oplagt at strække lår- og hasemuskler, lægmuskler og hoftemuskler.  Ved styrketræningsøvelser for overkroppen anbefaler vi udspænding af armstrækkere, mave og ryg muskler og nakke og skulder muskler.

Vaelt 2

Læs mere om her

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design