Loading...

FODSPORET

Slip fødderne fri!

09. juli 2013 · Susanne Findsen og Susanne Grøn

Sommeren er tiden, hvor fødderne kan slippes ud af strømper og sko, ud for at møde underlag af al slags.

Tusindvis af kilometer går vi på vores fødder. Fødderne bærer kroppen af sted over stok og sten, - på asfalt, fortovsfliser, skovbund eller i sand. En asfalteret vej forenkler kravet til fodens arbejde, vi bevæger os mere ensformigt og mindre afvekslende. Modsat vil en tur gennem skovbunden udfordre fødderne og hele kroppens balance, vores sanser arbejder konstant for at imødekomme næste ujævnhed.  Asfaltens fasthed betyder, at vi ved hvert fraspark kun mister en lille mængde energi til underlaget. Ved gang i sand og småsten afgiver vi derimod en større mængde energi til det bløde underlag. Fodens muskler må dermed arbejde hårdere for "at slippe fri af underlaget".

Sommeren er tiden, hvor fødderne kan slippes ud af strømper og sko, ud for at møde underlag af al slags. I starten gør det ondt, at gå på bare tæer - huden er sart. Og det er voldsomt trættende, når vi efter 10 måneder i gode, faste, solide og støddæmpende sko slipper fødderne ud i det fri.

Foedder 1

Hvad er foden lige for en konstruktion?
Foden består bagest af fodroden med hælbenet og rullebenet og terningebenet. De tre store og stærke knogler overfører kroppens vægt til underlaget. Mellemfoden består af fem lange, slanke mellemfodsknogler. På disse knogler hæfter mange af vores lange og korte muskler, der styrer foden og tæerne under gang. Tæernes knogler består af et grundstykke, mellemstykke og yderstykke, dog har storetåen kun grundstykket og yderstykke. Storetåen er stærk og spiller en altafgørende rolle for vores fodafvikling. Under frasparket styrer to af storetåens muskler balancen og giver kraft til afsættet. Sammen med 12 lange muskler fra underbenet skal fodens 11 små muskler mellem tæer, forfod, mellemfod og fodrod styre og stabilisere foden uden skosålens stabiliserende støtte.

Fodsålen består af hælbalden - en avanceret fedtpude på ca. 18mm, som optager trykket, når hælen sættes i. Svangen - en kraftig sene-konstruktion som strækker sig fra hælbenet til forfodens 5 tæer - forstærker leddene og støtter fodbuen fra undersiden.

På lange vandreture støtter du foden med gode vandresko, men tænk på at bruge de korte sommerture i bare tæer til at optræne musklerne og styrke svangen.  

At meditere i græsset
En god start på at slippe tæerne fri, er at stå barfodet i græsset og meditere over de mange sanseindtryk, du modtager gennem fodens hud, led og muskler.        
            
Stil dig med parallelle fødder i en hoftebreddes afstand. På hver fod går en lige line fra storetåens grundled til midten af ankelleddet, og de to linier skal være parallelle for at have det bedste fundament.  I yoga forestiller man sig, at foden har fire hjørner! Mærk indersiden - storetåens grundled, mærk indersiden af hælen, mærk ydersiden af forfoden - lilletåens grundled og mærk ydersiden af hælen.

Foedder 2

Gå nu rundt i græsset eller sandet. Gå helt langsomt og slow-motion-agtigt. Placér fødderne med hælen først og gå super langsomt. Rul hele fodsålen i underlaget. Mærk og sans hver en ujævnhed og hvert led, som bevæges.  Mærk alt som foden berører. Lad andre tanker flyve og koncentrér dig om dine fødder og kun dem!
At have fået "kontakt" til dine fødder får du glæde af på de første, korte ture i sandet og i vandkanten. Men som alle muskler der udsættes for nyt arbejde, bør du starte blidt. Gå barfodet 1 km, gå 1 km. med sandaler og så 1 km. barfodet igen. Øg gradvist turenes længde og mærk efter, at fødderne har godt af det!  Af sted nu og gå i sand, på sten, i klitter og i vand.

God sommer!

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design