Loading...

FODSPORET

Skovtræning

12. marts 2013 · Susanne Findsen

Skovtræning, mountainbike, Open Water svømning og triatlon er på alles læber. Motionsbølgen ruller ind over danskerne for tiden. Mange idrætsforeninger og klubber melder udsolgt til løb og stævner på rekordtid. Det som kendetegner vores foretrukne fritidsaktiviteter, er, at det skal foregå udendørs - ud i det fri med mudder på tøjet og humøret højt!

Nu hvor foråret for alvor er på vej, viser vi, hvad Skovtræning går ud på; hvad det byder på, hvorfor det er god træning og hvordan man kommer i gang.

Skovtræning er selvfølgelig træning i skoven - og gerne helt inde mellem træerne, i bakker og dale.  Med en god portion fantasi og legelyst kan skoven nemlig omdannes til verdens største motionsrum, med meget meget højt til loftet. En træstub er perfekt at ligge ind over, når ryggen skal trænes, og når der skal laves maveøvelser.  Træstammer kan også bruges til at støtte hænderne på ved armstrækninger, og benmusklerne kan få udfordringer, når der springes fra side til side, evt. med et lille mellemhop på toppen. På vores billedserie kan du se hvordan de gode gamle styrketræningsøvelser og mange nye kan udføres i skoven.

Skovtraening 1

Skovtræning er både konditionstræning, styrketræning og balancetræning, og alle aspekterne af træningen er mulig i selv et lille stykke skov. Konditionstræningen får du naturligvis ved raske gåture eller ved løb, men kondielementet i Skovtræningen kan også være et tag-fat mellem træerne, løb og rask gang igennem lavninger, spring hen over grene og boldspil på en åben slette.

Skovtraening 2

Balancetræning er vigtig for at forebygge fald og ulykker ved alverdens dagligdags aktiviteter.  Prøv at stå på et ben - luk så øjnene. Hvordan gik det? Hvis du svajer og må tage et skridt, er sanserne nok for sløve efter en lang vinter. I Skovtræning hopper vi fra tue til tue, balancerer på sten og stubbe, går balancegang på væltede træstammer - mens vi f.eks. kæmper med vores kammerat om en gren. Og det er virkelig effektiv træning  - mens vi smiler.

Skovtraening 3

Mange skove har afmærkede naturruter og hjertestier. Ruterne er afmærket og opmålt, så du ved præcis, hvor lang turen er. Masser af skove har desuden faste poster til orienteringsløb. Du skal blot hente et kort på den lokale orienteringsklubs hjemmeside og så vælge den rute, som passer dig i sværhedsgrad og længde.

Bedst af alt - efter en gang skovtræning stiger humøret - både fordi træningen i sig selv øger kroppens produktion af endorfin, men også fordi lyset og luften letter humøret. Sammen med dine træningskammerater og din Skovtræner bliver det en leg at komme i forårsform!

Tjek www.skovtraning.dk for yderligere info.

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design