Loading...

SKADER

Løb fra migrænen

12. juni 2014 · Rasmus Møldrup Lorentzen

Regelmæssige løbeture hjælper folk, der lider af migræne. De får færre anfald, og hvert af dem bliver mindre smertefulde. Sådan lyder det vigtige budskab til migrænikerne.

Motion og migræne er måske ikke umiddelbart en oplagt kombination. Migrænikere, som dyrker regelmæssig motion, oplever imidlertid, at de får mindre migræne og færre belastende anfald, når de motionerer.

En svensk undersøgelse fra 2011 viste, at hver anden migræniker fik mindre migræne i perioder, hvor de motionerede 40 minutter 3 gange om ugen. Det var lige så effektivt som forebyggende medicin. En spansk undersøgelse fra 2013 fulgte op på disse resultater og viste, at motion i ½ time 3 gange om ugen med en puls på op til 150 halverede antal migrænedage fra i gennemsnit 6 dage om måneden til 3 dage om måneden, og migrænikernes reaktionstid blev også kortere.

Små ting kan udløse migræne
Migrænikere har som gruppe tendens til at opfatte mange flere detaljer end andre. Den store mængde indtryk anses for at være en af årsagerne til at en tur på Strøget eller i biografen kan udløse et migræneanfald. Den spanske undersøgelse viste også, at migrænikerne bedre kunne håndtere et mylder af indtryk i perioder med motion. Måske er det lige netop denne effekt, som gør, at de fik færre migrænedage.

Ikke alle migrænikere er glade for at motionere, for de oplever at de får migræne, når de anstrenger sig. Og det kan være svært at komme op af lænestolen, når man har ondt i hovedet, kvalme og er svimmel. Så tag små skridt. Gå en tur. Gå lidt længere næste dag. Og prøv at jogge et par skridt efter nogen tid. Måske bliver det lidt lettere at komme i gang efterhånden.

Kilde: Migraeniker.dk

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design