Loading...

SKADER

Tusinder af danskere løber ind i skader

12. februar 2013 · Jeppe Weinrich

Nye tal fra Ulykkes Analyse Gruppen ved Odense Universtitetshospital viser, at løb er en af de sportsgrene, hvor flest kommer til skade.

Løb er blevet trendy som aldrig før - hver tredje dansker snører i dag jævnligt løbeskoene for at tage en tur i det fri. Men selvom løb har mange positive sidegevinster, så oplever flere tusind danskere, at joggeturen ikke kun betyder god motion, men også slemme skader. Nye tal fra Ulykkes Analyse Gruppen ved Odense Universtitetshospital viser, at løb er en af de sportsgrene, hvor flest kommer til skade. Faktisk får omkring 4000 danskere årligt løberelaterede skader. 

Ifølge specialist i sportsskader Eivind Møller er der en god grund til denne udvikling.

Behandling

Går for hurtigt frem
"Løb er blevet utroligt populært og mange er tilmed blevet meget ambitiøse med deres sport. Folk vil slå deres egne rekorder eller løbe maraton. Det er der selvfølgelig ikke noget galt i, men mange vil se resultater med det samme og går for hurtigt frem med træningen. Og så går det ofte galt, fordi kroppens mekanik slet ikke er gearet til den øgede træningsmængde. Det skyldes typisk skævheder i kroppen eller mangel på fleksibilitet, der på grund af belastningen får alvorlige konsekvenser," siger Eivind Møller, der som uddannet fysioterapeut, osteopat og medejer af behandlingsstedet Klinik har mange års erfaring med løbeskader.

Kliniks fem gode råd til at undgå skader:

  • Varm op med udstræknings- og fleksibilitetsøvelser, inden du løber af sted.
  • Lyt til din krop og hold hellere et par dages pause, hvis du oplever kraftig ømhed eller smerter.
  • Husk din restitution. Formen bliver kun bedre af at lade kroppen regenerere.
  • Hvis du vil øge træningsmængden, så gør det i små etaper og vær hele tiden opmærksom på din krops reaktioner.
  • Søg professionel behandling, hvis du oplever smerter, som ikke går væk, efter at du i en periode har holdt en pause fra dit løb.

 

Se tal over løberelaterede skader fra Ulykkes Analyse Gruppen ved Odense Universtitetshospital: Klik her

VIDEO: "Sådan undgår du løbeskader" (Her giver topløber Henrik Them og osteopat Eivind Møller dig gode råd til at forblive skadesfri.)

 

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design