Loading...

UGENS LØBEPAS uge 9-10/2015

Stille mørkeløb

26. februar 2015 · Thomas Nolan

De lysere tider er på vej og foråret banker på. Det er vi mange, der ser frem til. Men denne uges løbepas er faktisk en måde at bruge mørket aktivt på, mens vi endnu har det morgen og aften.

Træningspasset bygger i virkeligheden på systematisk Mindfulness-træning, og handler om bevidsthed, ro, nærvær og fokus, og det er fedt at lave i en gruppe på 3-20 personer. Det fungerer ikke på samme måde på egen hånd.

Det er ret let. Stå op en tidlig morgen, mød dine løbekammerater, mens det endnu er mørkt, og hav på forhånd aftalt at al hilsen, instruktion osv. inden turen foregår afdæmpet. Lav eventuelt lidt lette strækøvelser og løb derefter af sted i gruppen i buldermørke og med to regler: 1) Der løbes så langsomt, at alle let kan være med og har overskud hele vejen, og 2) Ingen må sige et ord.

Det kan være udmærket, at anføreren på turen har en pandelampe med, som kan bruges efter behov og i tilfælde af uheld eller lignende, men ellers løber man bare af sted ganske stille et sted uden gadebelysning. Følg gerne en sti i skoven eller et større naturområde, hvor trafikken er minimal, men ruten velkendt. Måske begynder det mod slutningen af turen at blive lyst.

De bevidst rolige overgange i dagligdagen er en vigtig brik i hele Mindfulness-filosofien, og jeg anbefaler, at I afslutter træningspasset ved at gå hver til sit med et stille ”god morgen” eller ”det bliver en god dag”.

Forsøg at være i nuet og tag indtrykkene ind. Oplevelsen er ganske intens og anderledes.
Passet kan selvfølgelig også laves om aftenen.

Tak, Henrik Mikkelsen, for at tage mig og teamet med på en tur som ovenstående en kold, blæsende og meget mørk morgen i ingenmandslandet omkring Vingsted.

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design