Loading...

UGENS LØBEPAS - uge 15/2015

Ugens Løbepas: Kombineret cykel- og løbetræning

09. april 2015 · Thomas Nolan

Denne uges træning er en sjov måde at kombinere cykel- og løbetræning på - sammen med venner og familie eller i løbeklubben. På en lun forårsdag bliver træning ikke bedre!

Udvælg en rundstrækning, hvorpå der både kan løbes og cykles. En passende længde er 3-6 km. Rundstrækningen skal ikke være alt for trafikeret, og den skal være let at finde rundt på og også kunne cykles. En simpel runde på landevej med cykelsti og /eller mindre veje lige uden for byen - eller i et industrikvarter - er ideel. Der må ikke være trafiklys på rundstrækningen.

Hvis I er flere, kan I sammensætte nogle hold bestående af to personer. Det vigtigste kriterie er, at de to deltagere skal være af nogenlunde samme højde, da de på skift skal cykle på den samme cykel. Det kan være smart at sammensætte holdene på den forudgående træning, og så bede én fra hvert hold medbringe en cykel og begge en cykelhjelm. Det skal ikke være nogen fancy cykel med smarte pedaler, som løbeskoene ikke passer i, og man kan overveje, om det skal være kønsopdelte hold, hvis damerne ikke har lyst til at køre på herrecykel eller omvendt.

Med og mod uret
Nu starter træningen. Alle hold stiller op på en startstreg, og de to makkere, der udgør et hold, står ryg mod ryg. Alle løberne gør klar til at løbe den ene vej rundt (fx mod uret) og alle cyklisterne gør klar til at cykle i den modsatte retning.

På start sætter alle i gang. Når makkerparret løber og cykelrytter mødes ude på ruten, skifter de transportmiddel. Cykelrytteren hopper af havelågen og løber videre, mens løberen springer på cyklen. De to kan have en intern konkurrence om at komme først tilbage til start, og desuden gælder det for dem som hold om at komme først tilbage. Holdet er tilbage, når begge har passeret startstregen.

En variant
Træningen kan udvides til at gå over flere runder. I denne variant skal hvert hold gennemføre fx to eller tre runder som ovenfor beskrevet, men de må først starte en ny runde, når de begge er tilbage ved start. Altså får den af de to makkere, der er sidst tilbage ved start, ingen pause, men sætter direkte i gang.

På denne måde er vinderholdet det, der kommer først tilbage efter fx tre runder.
For det enkelte hold kan det give anledning til taktiske overvejelser, om begge skal give fuld skrue fra start, om hvem der skal henholdsvis løbe og cykle først, og om den der slutter af på cyklen efter første runde, skal starte med at cykle på den næste runde eller starte med at løbe.

Denne træning er supersjov, og det giver store smil, når løber-Kaj kommer oksende på Monas havelåge og Mona løber med cykelhjelm. Husk dog at bevare overblikket og vise hensyn, særligt når der cykles. Overhold færdselsreglerne, kør efter forholdene og pas også på cyklen, især hvis det ikke er din egen.   

Rigtig god træning

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design