Loading...

UGENS LØBEPAS - uge 13/2015

"Hent gruppen"

24. marts 2015 · Thomas Nolan

Denne uges løbepas kalder Thomas Nolan ”Hent gruppen”, og det er et fint lille pas, som gør det sjovt for en gruppe med blandet niveau at løbe en tur sammen.

Nu hvor foråret er på vej, og foreningerne forhåbentlig invaderes af nye løbere, kan denne måde at løbe på give nogle gode træningsture og -oplevelser. Med dette pas bliver der både noget for de ivrige og hurtige, der vil give den gas, men det er også et fint pas for dem, der bare vil løbe en tur.

En kaptajn (fartholder, træner) løber af sted med en gruppe løbere, og løber ikke hurtigere end at alle kan følge med.
• Kaptajnen råber jævnligt: Hvem er klar? Alle der er klar på en udfordring råber ”Klar”.
• Kaptajnen udsteder herefter en øvelse, som alle der råbte ”Klar” straks skal udføre. Når de er færdige med øvelsen, skal de sætte et højt tempo og indhente kaptajnens gruppe, der er fortsat fremad i løb.
• Herefter fortsættes igen et stykke vej, og atter råbes ”Hvem er klar?”, hvorefter en ny øvelse udstikkes.

Øvelserne skal være simple og må ikke være for tidskrævende at udføre. Lad dig gerne inspirere af omgivelserne og mulighederne undervejs. Øvelserne kunne være:
• 8 armstrækninger
• 10 mavebøjninger
• Løb 50 skridt baglæns tilbage (den vej I lige er kommet), derefter forlæns og fremad igen
• Hop/løb/spring/kravl 5 gange over en træstamme som I passerer
• Løb op og ned af nogle trapper, som I passerer
• Kravl igennem et legerør på en legeplads, som I passerer
• Stå 15 sek. i planken

En passende øvelsesfrekvens er 1-2 gange pr. km. Pas på det ikke bliver hele tiden, og sørg for at alle er tilbage i gruppen inden en ny udfordring udstikkes.

I starten vil nogle være meget ivrige og råbe ”Klar!” hver gang muligheden byder sig, men i takt med at trætheden indfinder sig, bliver det for nogle sjældnere. Omvendt vil løbere, der er nervøse for om de kan følge med til en start, være forsigtige med at melde ind, men føler de overskud, begynder de mod slutningen af turen at melde ind. De, der bare har lyst til en almindelig tur, følger bare med kaptajnen hele vejen.

Er din gruppe meget blandet niveaumæssigt, kan I fint løbe afsted i flere grupper med hver sit grundtempo og hver sin kaptajn.

Rigtig god træning!

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design