Loading...

Ugens Løbepas - uge 46

5-10 nedløb på bakke

14. november 2014 · David Møller

Ugens Løbepas er denne gang rimelig simpelt - det handler "bare" om at løbe nedad! Men det er kun for erfarne løbere. Er du begynder, bør du stå over passet!

Løb ned ad bakke er en specialdisciplin, som både er belastende, krævende og for nogle kan virke ret vild. Men den har også sine fordele, for den ekstreme belastning, som kroppen udsættes for, når man løber i højt tempo ned ad bakke, øger bl.a. din styrke og forbedrer din skridtafviklingshastighed – to afgørende faktorer for præstationsevnen som løber. Og så bliver du bare god til at løbe nedad, hvilket også er godt, hvis du er en af dem, der kan lide at konkurrere i bakket terræn.

Træningen skal foregå på en bakke, der falder jævnt og ikke alt for stejlt (1-4%), og som har en længde på ca. 100 meter. Vælg en bakke med fast, plant underlag, så du står ordentligt fast og ikke risikerer at træde forkert.

Passet går i al sin enkelthed ud på, at du løber hurtigt (men ikke ukontrolleret!) nedad. Når du har nået bunden, bremser du roligt op, vender om og går eller jogger roligt op til toppen igen. Dette gentages 5-10 gange. Er det første gang du træner decideret nedløb, så start med fem gentagelser.

Teknik
Det er vigtigt, at du løber med en god teknik. Dette da den korrekte teknik kan være med til at reducere belastningen på kroppen, særligt knæ og hofte, i forbindelse med landing.  Overbelastningerne opstår oftest som følge af, at man forsøger at bremse for meget, hvilket teknisk kan vise sig ved, at man lander langt foran sit eget massemidtpunkt.

Dine fokuspunkter bør være følgende:
• Forsøg så vidt muligt at lade benene ”rulle”, når du løber nedad (undgå at forsøge at bremse)
• Land så tæt på dit eget massemidtpunkt som muligt
• Spænd let op i mave og lænd, så du er forholdsvis rank

Uge46_fig1

(Billedet er lånt af competitor.com)

Husk at starte ud lidt forsigtigt. Prøv dig frem og glæd dig til at blive en endnu bedre løber.
Husk opvarmning!

Rigtig god træning.

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design