Loading...

UGENS LØBEPAS - Uge 6

Ugens Løbepas - af Thomas Nolan: Dødstombolaen

03. februar 2014 · Thomas Nolan

Bag den uhyggelige titel gemmer der sig et træningspas, hvor tilfældet har en ikke ubetydelig rolle at spille. Træningen er mest velegnet til en større gruppe af løbere, som fx i en klub.

Ugens løbepas skal krediteres min ven og tidligere partnerkollega i Running26, Bjarke Kobberø. En mand, hvis kreative evner som løbepas-konstruktør er eminente, og som nyder stor anerkendelse fra hele den hær af entusiastiske løbere, han har haft under sine vinger. At han også formår at titulere sine pas, er dette pas et godt eksempel på. Det er et pas beregnet til en større gruppe af løbere, som fx i en klub.

Forberedelse
Inden træningen laves en bunke sedler med numrene 1, 2, 3 og 4 og en bunke sedler, hvorpå der står enten 10, 20, 30 eller 45. Der skal som minimum være lige så mange sedler i hver bunke, som der er deltagere til fællestræningen. Sedlerne placeres i to poser, og disse udgør tilsammen dødstombolaen.
Dødstombolaen placeres et sted med god plads omkring, og med tombolaen som udgangspunkt placeres fire kegler i forskellige retninger et sted mellem 50 og 200 meter væk - afhængig af deltagernes niveau og hvor hård en træning man ønsker. Disse kegler tildeles hver især et nummer fra 1 til 4. Placér gerne keglerne sådan, at én kegle står oppe af en bakke, én står så man skal løbe offroad, én på flad vej og en med zigzag-løb eller hvad der ny byder sig af muligheder.

Sæt i gang
Deltagerne trækker nu først et nummer i den første pose. Dette nummer angiver hvilken kegle der skal løbes ud til og tilbage. Når deltageren kommer tilbage trækkes en seddel i den anden pose, og denne angiver hvor lang pausen er. Mens løberen holder sin pause, trækkes ny seddel, så han eller hun ved, omkring hvilken kegle næste interval går. Alle løbere løber alene og samtidig.
Lad dødstombolaen køre fx 10 eller 15 min. (undlad eventuelt at sige hvor længe!) eller prøv to gange 8-10 min. med en længere pause midtvejs.

Et par tips:
• Hvis ikke alle deltagere har et ur, kan man eventuelt løbe to og to sammen eller tælle til 10, 20, 30 eller 45 i pauserne.
• Er i mange deltagere, kan det være smart at have flere tombolaer ved siden af hinanden, så der ikke opstår for meget kø ved trækningen.

Rigtig god træning!

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design