Loading...

Ugens Løbepas - uge 38

Quiz- og Versus-intervaller med indrykning på bane

17. september 2014 · Thomas Nolan

Denne uges løbepas er en sjov, quiz-baseret træning beregnet til at lave på et atletikstadion. Fra starten kan man ikke helt vide, hvor mange runder der skal løbes.

Som træner skal du forberede en række spørgsmål med to, tre eller fire svarmuligheder, afhængig af hvor svær og lang du vil gøre træningen.  Desuden opstilles et antal kegler svarende til antal svarmuligheder i nærheden af banen.

Spørgsmålene kan være helt generelle eller med en vinkel du selv vælger, fx løberelaterede spørgsmål, spørgsmål relateret til din klub eller noget helt tredje.

Med start i yderbanen
Alle løbere starter i yderbanen (ofte bane 6). Træneren stiller et spørgsmål, her med tre svarmuligheder. Det kunne fx være ”Hvem har klubrekorden på 5 km?”. Svarmulighederne kunne være 1) Peter Piskeris, 2) Jens Lyn, og 3) Haile Gebreselassie.

Løberne fordeler sig nu ved hver af de tre kegler, alt efter hvilket svar de tror, der er sandt.
Træneren giver derpå svaret og de, der har svaret rigtigt, rykker en bane ind – til bane 5. Alle løber nu en omgang i intervaltempo i deres respektive bane.

Når alle har løbet en omgang holdes en lille pause, hvorefter næste spørgsmål følger, og der fortsættes indtil første deltager har løbet en omgang i inderbanen. Når flere løbere er på inderbanen samtidigt, løbes der enten om kap om sejren, eller de respektive løbere løber en sejrsrunde sammen.

En sjov variant
En sjov variant er – inspireret af den aktuelle fredagsunderholdning på DR TV - at lave træningen til en gang Versus-træning; udpeg på skift løbere, der skal dyste mod hinanden, mens de øvrige løbere skal gætte udfaldet. Lad fx Per og Søren løbe en runde på stadion hver sin vej. Per får 10 sek. forspring. Hvem kommer først? Sejrherren rykker en omgang ind ligesom de der gættede rigtigt, resten fortsætter med endnu en omgang i den bane de allerede stod i.

Andre små Versus-udfordringer kunne være 100 meter baglæns løb, hvem kan hinke længst over 10 hink, kan Ole løbe ud til stadionlågen og tilbage inden Jens og Michael har gået 50 meter trillebør osv.

Denne variant kræver selvfølgelig lidt improvisation fra trænerens side, da udfordringer, handicaps osv. først endeligt kan opstilles, når man ser, hvem der aktuelt er mødt op til træning.

Løber man på et stadion med kun fire rundbaner, kan træningen risikere at blive lidt kort. Man kan forlænge træningen ved at starte med en omgang helt uden for yderbanen og slutte med en omgang på inderkredsen, stille vanskeligere spørgsmål med flere svarmuligheder, lade legen gå til første løber har løbet udefra og ind og ud igen (en runde i hhv. bane 4, 3, 2, 1, 2, 3 og 4) eller sige, man bliver slået ud på bane 4, hvis man svarer forkert.

NB: Runderne på stadion kan selvfølgelig fint løbes i roligt tempo frem for som interval, afhængig af gruppens niveau.

Rigtig god fornøjelse    

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design